• Upptagen

Har jag fattat det här rätt nu? (om Ipren)

Pratade med min läkare om att jag åt ganska mycket ipren pga en skada innan jag visste att jag var gravid, hon sa att anledningen till att man inte bör äta ipren under en graviditet är att blödningsrisken ökar, men att det inte leder till fosterskador. Är det samma sak som ni andra hört?

• Svar på tråden Har jag fattat det här rätt nu? (om Ipren)
  • MiaL

brukar det inte vara att de avråder att äta ipren, ibumetin o liknanade de sista 3 månaderna under graviditet?

• Upptagen

Det är det som står på förpackningen, men det har varit lite prat om just ipren här på forumet... Men om det är risk för blödningar så borde ju det vara endast unden den period man tagit tabletterna?

• MiaL

ok, inte en aning.
    anvisningarna på paketen brukar väl stämma, annars är det ju dumt att skriva dom.
    personligen äter jag bara alvedon och det ska inte vara nån fara vad jag vet, har fått lite starkare utskrivet på recept.

• LitensMamma

Ja det stämmer att blödnings risken ökar om man äter tex Ipren. Men den senaste tiden har man även pratat om fosterskador, men jag tror inte det är bevisat. Läkare brukar ju inte vara så förtjusta i att spekulera i om det kan vara skadligt förrän det är bevisat och trycks på förpackningen.

Jag åt regelbundet Ipren 400 (nästan varje dag) fram till 4'e månaden. Jag var orolig att det skulle ha påverkat bebisen, men bm sa bara att huvudsaken jag håller mig till tex panodil from då så skulle allt gå bra =)
    Lycka till!

• Upptagen

LitensMamma: känns skönt att höra, jag har oroat mig lite över detta...

• MollyMus

Grejen med Ipren är väl att blodet får svårare att koagulera när man äter dem och därför är det inte så bra om man skulle börja blöda. Däremot ökar de inte risken att börja blöda i sig.

• Mara Jade

Jo det med blödningsrisken stämmer. Effekten av tabletten sitter i ca 1 vecka efteråt. Medlet är blodförtunnande som alla värktabletter med acetylcalicylsyra.
    MEN det finns en anna nackdel med medlen- som just är skälet till varför man inte ska ta dem de sista 3 månaderna- de påverkar fostrets förmåga att kissa negativt vilket leder till att fostervattenmängden kan minska- inte bra.
    Fosterskador ska man inte oroa sig för- inte vad man vet idag i alla fall. Vissa mkt små undersökningar tyder på att värktabetter av detta slag kan gör a att kvinnor får missfall lättare 1:a trimestern. Men den undersökningen är gjord på för få kvinnor för att kunna vara säker på.
    (enligt inslag i SVT morgon under hösten 03)

• Pyris

En annan sak är att dom _kan_ göra så att förlossningen blir långdragen också.

• Upptagen

Pyris: Om man tar dem under förlossningen altså?

• krümmel

Hejsan Tussilago! Min läkare ordinerade Ipren till mig i v.13 för att den har bättre effekt än tex alvedon vid vissa sjukdomar. Jag fick det mot bihålsinflammation där Alvedon inte tar bort varken värk eller svullnad. Läkaren sa även att innan v.30 är det ingen fara om man inte överdoserar, dvs mer än rekommenderad dos. Men å andra sidan ska man inte överdosera nånting, varken Alvedon, vitaminer eller mat.

Det är ingen fara, Tussilago.
    Kram

• Ullet

Min BM sa att det finns ett blodförtunnande medel i bla Ipren, som ökar blödningar, precis som du skriver. Till mig sa hon också att det är särskilt i början och slutet av graviditeten som man ska vara försiktig med mediciner så som Ipren.
    I slutet därför att man kan komma att blöda mer vid förlossningen just pga det förtunnande medlet.

*kram*
    Ullet

• Pyris

Tussilago:

Det e nog mer om man äter dom regelbundet under dom 3 sista månaderna. Det kan försvaga värkarbetet under förlossningen sen.
    Så sa dom på apoteket iallafall..

• Jessa med 3

Vill bara förtydliga: Ipren innehåller inte acetylsalicylsyra, som ex. treo och magnecyl, utan ibuprofen.

Fass.se kan man läsa följande:
    Ipren kan, som många antiinflammatoriska läkemedel (sk NSAID), försvåra möjligheten att bli gravid. Påverkan är tillfällig, dvs upphör när man slutar använda dessa typer av läkemedel.

Graviditet
    Under de tre sista månaderna av graviditeten kan regelbunden användning påverka fostret. Rådgör därför alltid med läkare före användning av Ipren under de tre sista månaderna av graviditeten. Under veckan närmast före beräknad förlossning skall medel innehållande ibuprofen inte tas.

Amning
    Går över i modersmjölk men påverkar troligen inte barn som ammas. Rådgör dock med läkare vid mer än tillfälligt bruk av Ipren under amning.

• Hekny

Ipren hjælper ju bættre mot olika former før inflammationer. Har man bara værk utan någon form før inflammation ær det ju onødigt att ta Ipren nær det finns "sækrare" allternativ som Alvedon eller Panodil.

Svar på tråden Har jag fattat det här rätt nu? (om Ipren)