• Dimisi

Onödigt träna ligga på mage?

Många får rådet att bebisen ska ligga på mage på golvet för att träna nacken. Men många bebisar verkar inte gilla detta, och jag förstår dem.

När man ligger på mage och försöker se sig omkring blir det ju en ganska onaturlig och jobbig ställning för rygg och nacke. Även vuxna tycker ju det är jobbigt.

Jag fattar inte att det skulle vara viktigt att träna en sån rörelse...? Bebisen kan ju träna nacken genom att sitta i förälderns famn och se sig omkring.

Är den här idén om att träna nacken i magläge mest en gammal föreställning som lever kvar utan att egentligen vara särskilt sann?

• Svar på tråden Onödigt träna ligga på mage?
  • lia76

Min mamma talade om att vi (jag å mina syskon) fick sällan (nästan aldrig) ligga på mage å träna när vi var små.
    Och det har inte gjort oss mindre stark i nacken för det.
    Sitter de upp så tränar de juh nacken oxå osv.
    FInns juh andra sätt att träna den på

Kram Lia, stolt mamma den 23/9 till en liten Stella
  • Indy500

jag vet inte, men skillnaden på mina pojkar e att den ena som bara ville ligga på mage i början kan ligga på mage hur länge som helst nu, medan den andre som inte vände sig lika tidigt o inte har "tränat" lika länge blir sur när han blir trött i nacken efter en stunds magliggande, han vill ligga på mage o leka nu, men han orkar inte så länge o då blir han ledsen :)
    Men det där gör man väl som man vill med, inte tror jag att man måste lägga dem för att de ska träna nacken, det gör dom ju ändå sen när de börjar vända sig om?
    man kan ju lägga dem på magen en stund för omväxlings skull.
    Tror inte det blir fel o onaturligt för dem att hålla upp nacken, kanske i början men sen håller dom ju huvet så när de kryper o allt...

• Southern Belle

Antal barn som behöver sjukgymnastik pga torticollis har ökat sen rekommendationerna om att låta barn sova på rygg kom och det tros bero på att de inte får träna nackmusklerna lika mycket som när de låg på mage ofta. Om barn med torticollis ligger mycket på rygg kan det leda till att skallen blir deformerad eftersom de gärna vrider huvudet åt samma håll hela tiden. Även en liten lutning kan göra skallen asymmetrisk. Även barn utan torticollis men som har en favoritsida att ligga på riskerar även att få skallasymmetri och därför bör barnet ligga på mage så mycket som möjligt när det är vaket!

Detta är torticollis:
    www.bostream.nu/torticollis/

Dessutom behöver de ligga på magen för att träna på att komma upp på alla fyra och så småningom krypa!

• FannyJakobochJulius

det är inte enbart för nackens skull.. min BM sa att det va för att få kontroll på sin egen kropp, på rygg osv fladdrar händer o armar hejvilst osv. samt för att få ett annat persepektiv på tillvaron (va hon nu menade med de, haha) min son har fått ligga på mage lite varje dag, väldigt korta stunder dock... 4 veckor, jättestark i nacken och ålar redan på golvet... tror dem blir medvetna om sin kropp aningen fortare så... i framtiden kvittar de nog!!

• K med lilla E

Mina barn har aldrig velat ligga på mage, de har illskrikit och så kan man ju inte ha det. Det har varit en lite gnällig tid tills de kunnat sitta med kuddar runt sig istället, från ca 4 månader och då blivit lugna och nöjda med att ha bra koll på läget.

Jag tror inte att man kan tvinga dem att ligga på mage och jag är nästan helt säker på att det heller inte gör ett dugg för nackmuskulaturen.

• Mamma och Mor

Tror inte så mycket på nyttan av att låta barnet ligga på mage och sk "träna" nackmuskulaturen.
    Hursomhelst så avskyr min dotter detta och den alltid så glada tösen blir tokförbannad över att bli lagd platt på mage.

• Tonx

Jag tror säkert att det gör nytta, men att göra det på bekostnad av barnets välmående tror jag inte må. Dvs jag tycker inte att man ska tvinga barn som inte vill ligga på mage att göra det, däremot kan man uppmuntra barn som tycker om det att ligga så.
    Jag tror säkert att barn som gillar magläge tidigt kan krypa m.m tidigare, men vad spelar det för roll NÄR dom börjar med saker?

Och det där med att dom måste för att lära sig krypa. Bullshit. Min unge avskydde mage hela tiden. Hon har aldrig ålat eller stått på alla fyra och gungat, utan hon lärde sig att krypa från sittandes!

• Ireth of Dorthonion

Vår kille som är snart 4 månader är inte särskillt förtjust i att ligga på mage, men han är stark i nacken ändå och kan rulla runt sen länge och verkar snart vara på gång att åla med.

• Southern Belle

Tonx - Krypreflexen är en reflex som kan övas upp genom att just ligga på mage och kräla. För vissa barn krävs det att de får göra det. Studier har visat att brist på krypreflex kan ge inlärningssvårigheter när barnen blir större. Konstig koppling jag vet men tydligen är det så. Bara för att just _ditt_ barn lärde sej krypa ändå betyder det inte att alla andra barn kan göra det eller att det det jag skrev är bullshit. Onödigt otrevlig ton i ditt inlägg!

• skriva

Surfa: Det bästa är, tycker jag, att fråga på BVC hur väl påståendet stämmer och hur länge per gång man ska låta barnet ligga på mage. Min son hatade att ligga på mage och började skrika hysteriskt så fort vi lade honom så, så det blev bara pyttestunder i början och sedan mer och mer.

På BVC sa de till oss att det var bra för barnet men inte om det upplever det som obehagligt. Man kan vänja det lite i taget.

Otto började som sagt gråta om vi lade honom på mage på golvet. Låg han på oss var det en annan sak. Då tyckte han det var jätteroligt att lyfta huvudet och titta på våra ansikten. Så barnet behöver inte nödvändigtvis bli lagt på golvet och känna sig övergivet.

Svar på tråden Onödigt träna ligga på mage?