• Linnéa och lukas mamma

    Antibiotika intravenöst

    Är det nån här inne som vet hur länge man blir behandlad med antibiotika intravenöst??? Jag har en bekant vars son ska läggas in idag och få antibiotika intravenöst pga att han har fått uvi och ätit 5 kurer antibiotika sen i oktober.
    Är behandlingen kortare eller håller den på i 10 dagar??

  • Svar på tråden Antibiotika intravenöst
  • Thinariel

    Vi (jobbar på canceravdelning) brukar ge intravenös antibiotika i minst fem dagar för att sedan gå över till tablettbehandling om febern har gått ner, patienen har bra immunförsvar och vill gå hem hem. Annars brukar vi ge det i (minst) 10 dagar beroende på infektion.

    Jag har inte någon erfarenhet av intrevenös antibiotikabehandling hos "vanliga" patiener (alltså inte cancersjuka) förutom då min son hade borrelia - han fick intrevenös antiobiotika i två veckors tid två gånger om dagen.

  • Kathrine

    Behandlingstiden beror på hur personen svarar på antibiotika men febern skall avklinga och symtomen lindras innan man går över till tablettform. Man kan kanske generellt säga att det brukar ta ett par dagar för i övrigt friska personer.

  • LIVochLinnea

    Det beror på vilken bakterie man har, allmäntillstånd och compliance. En del barn behandlas enbart med iv behandling.VidUrinvägsinfektion lämnar man prov varje dag under behandling med intravenöst antibiotika.

  • Marianilsson43

    Hej min son har ätit 10 pencillin kurer för bihålsinflammation som han haft sen sept 2017 och han blir inge bättre när han slutade med pencillin så började det om nu har han fått pencillin intravenöst i 3 veckor hur länge kan han få det han hade brist på antikroppar och har fått dropp för det nu börjar han få ont igen fast han får pencillin intravenöst läkaren vill fortsättande med dropp jag är skeptisk till det

Svar på tråden Antibiotika intravenöst