• Bumbiiiii

Vi med Hjärtsjukdommen Av-Block

Jag har Av Block 2 (även kallad Mobitz typ 1 eller Wenckebach block)
    Skulle va kul å prata med fler som har det, så därför startar jag denna tråd och hoppas att fler som jag kan dela med sig av sina erfarenheter osv.

Retledningshinder (Atrioventrikulära block, Grenblock)

Definition:
    Avbrott i de delar av hjärtats nervtrådar som från impulsgivaren (sinusknutan) distribuerar elektriska impulser till hela hjärtmuskulaturen. Det är dessa elektriska impulser man registrerar med hjälp av EKG. Beroende på var avbrottet i nervtrådarna sitter får EKG-registreringen olika utseende och man kan på detta sätt se var avbrottet sitter.

Orsak(-er):
    Anterolateraltblock. LAH (left anterior hemiblock). Blockering av den främre grenen av vänster skänkel. Förekommer som normalvariant. Överrepresenterat hos patienter med kärlkramp eller som haft hjärtinfarkt, hjärtmuskelsjukdom (kardiomyopati), saltbalansrubbning och aortaklaffsjukdom.

Lindrigt hinder i retledningssystemet (AV-block 1): Förlångsammad impulsspridning genom det sk atrioventrikulära nervledningssystemet som går från förmaken (atrium) till hjärtats kammare (ventrikel). Vanligen åldersförändringar. Ses även vid behandling med digitalis och betablockerare samt vid rubbningar i kroppens saltbalans.

Måttligt hinder i retledningssystemet (AV-block 2): Ses vid sjukdomar i hjärtat orsakat av för låg tillförsel av syresatt blod t ex som vid kärlkramp. Ses också vid överdosering av digitalis och betablockerare. Kallas även Mobitz typ 1 eller Wenckebach block. Vid Mobitz typ 2 är blockeringen av nervimpulserna lite längre ner i hjärtat (nedanför AV-noden).

Totalt hinder i retledningssystemet (AV-block 3): Hjärtinfarkt, hjärtmuskelinflammation, läkemedelsöverdosering (digitalis, betablockerare) samt åldersförändringar.

Högergrenblock (RBBB): Kan ses som en normalvariant. Orsakas också av högt blodtryck och olika hjärtsjukdomar, framför allt reumatiska.

Vänstergrenblock (LBBB): Ses vid sjukdomar i hjärtat orsakat av för låg tillförsel av syresatt blod t ex som vid kärlkramp. Förekommer även vid högt blodtryck, aortaklafförträngning och andra hjärtsjukdomar.

Bi- och trifascikulära block. Betecknar kombinationer av retledningshinder. Vanligt bifascikulärt block är RBBB + LAH, se ovan.

Behandling:
    Lindrigt hinder i retledningssystemet (AV-block 1): Vanligen ingen.

Måttligt hinder i retledningssystemet (AV-block 2): Behandlingen riktar sig mot grundorsaken till blockeringen. Ibland behövs en pacemaker opereras in på patienten.

Totalt hinder i retledningssystemet (AV-block 3): Om patientens blodcirkulation är påverkad och hjärtfrekvensen (pulsen) är under 50 slag/minut injiceras atropin och patienten förs till sjukhus för observation och pacemakerinsättning.

Högergrenblock (RBBB): Ingen.

Vänstergrenblock (LBBB): Riktar sig mot grundsjukdomen.

Bi- och trifascikulära block: Vid kombination med yrselattacker och där utredning visat långsam oregelbunden hjärtrytm (bradyarytmi) brukar den bästa behandlingen vara att operera in en pacemaker på patienten.

Läkemedel:
    Atropin A03BA01
    Atropin Merck NM

www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

• Svar på tråden Vi med Hjärtsjukdommen Av-Block
  • Bumbiiiii

Ingen som har samma hjärtfel som lilla mig

• Bumbiiiii

Nämen, är jag ensam på familjeliv om denna hjärtsjukdom?

• premisar

Hej Bumbiiii!
    Du var precis vad jag letade efter idag. Vad glad jag blir över att inte vara ensam här.
    Jag är född med transposition, enkelt förklarat så var jag en sk "blue baby". Det syrerika blodet gick tillbaka till lungorna och det syrefattiga gick ut i kroppen. som tur var så blandades det lite med ett hål mellan kammrarna.
    Idag har jag pacemaker som hjälp sen 21 år tillbaka.

Hoppas du hör av dig. det skulle vara kul att byta erfarenheter på hur du tycker föräldraskapet är.

Kram

Svar på tråden Vi med Hjärtsjukdommen Av-Block