Tips på recept! del 2
Kommer en ny tråd eftersom den andra stänger idag!
Kommer en ny tråd eftersom den andra stänger idag!
Ska testa chipsrätten i helg om jag hinner i all stress..
Något som är fantastiskt gott och enkelt som vardagsrätt:
Koka ris
Koka upp Bearnaessås
Koka Broccoli
Skiva kassler
Häll riset i en ugnssäker form
Lägg broccolibuketterna ovanpå
och Kasslern ovanpå det.
Häll Bearnaessåsen över alltihop och avsluta med riven ost överst.
In i ugnen ca 175 grader tills osten smält och fått färg.
Super duper gott och lätt att göra.
Jag bruka dessutom koka allt färdigt (förutom såsen) redan innan så allt bara är att sätta i ugnen när jag kommer hem från jobbet.
www.familjeliv.se/Forum-5-72/m14221700.html
Länkar till den gamla iallafall..
Inbakad oxfilé med svamp
Buffé nr 12 2004, sid 23
Ingredienser
Portioner: 6-8
ca 1 1/2 kg putsad oxfilé
olja till stekning
1 burk murklor (190 g)
150 g champinjoner
2 schalottenlökar
50 g rökt skinka
1 tsk finhackad vitlök
2 msk smör
1 dl vitt vin
1 dl crème fraiche
2-3 msk finhackad persilja
2-3 paket kavlad kyld smördeg (à 275 g, 25x42 cm)
2 äggulor
Tillagningstid: Över 20 min
Svårighetsgrad: Avancerat
Gör så här
1. Skär oxfilén i 8 jämnstora bitar. Ändbitar kan frysas in och sparas. Salta och peppra. Bryn köttet hastigt runt om i en lätt oljad, het stekpanna. Lägg över på ett fat och ställ kallt att svalna.
2. Skölj murklorna i flera vatten. Låt rinna av på en handduk. Finhacka dem och champinjonerna i matberedare.
3. Skala och finhacka schalottenlöken. Finhacka skinkan.
4. Fräs svamphack, schalottenlök, skinka och vitlök i smör på låg värme. Tillsätt vinet och låt puttra på svag värme i 20-25 minuter, tills vätskan kokat bort.
5. Rör i crème fraichen och låt koka ihop till en tjock röra. Salta och peppra. Rör i persiljan. Ställ kallt.
6. Sätt ugnen på 200°C.
7. Skär ut 7 cm breda smördegsremsor på långsidan. Pensla ändarna på ena sidan med äggula. Lägg en filébit (på kant) på remsornas openslade ände. Rulla ihop och klistra fast kanten.
8. Skär ut botten och lock ur resterande smördeg, de ska vara något större än filébitarnas diameter. Pensla kanterna med äggula, några åt gången. Börja med bottnarna.
9. Nyp ihop en bottenplatta med smördegen som är lindad runt filén. Fyll ovansidan med svampmassa. Täck ovansidan med ett lock på samma sätt som med undersidan. Gör ett hål med en tändsticka mitt i locket.
10. Pensla smördegspaketen med äggula. Ugnslaga i ca 25 minuter (rosa), 35-40 minuter för genomstekt.
FÖR ALLA?
Gör glutenfri: använd glutenfri smördeg från d/s, Fria bröd. Innehåller mjölk och ägg.
Tips!
För fryst oxfilé! Tina längsamt i kylen dagen före. Torka filén väl på hushållspapper före tillagning.
FÖRBERED
Smördegspaketen görs klara ("ogräddade") 1 dag i förväg. Förvara dem täckta med plastfolie i kylen. Laga de inbakade oxfiléerna i 200°C, ca 30 minuter före servering.
En lättlagad och spännande sommarrätt som passar när vännerna kommer på spontant besök. Rättens ingredienser finns ofta hemma och under tillagningen sköter sig rätten så gott som själv i ugnen och du får därmed tid för gästerna. Ännu somrigare blir det om bakpotatisen byts ut mot färskpotatis.
Gör så här:
1. Värm ugnen till 200° C.
2. Lägg potatisskivorna i en ugnsform, ringla över hälften av olivoljan och krydda med salt och svartpeppar. Baka potatisskivorna i ugnen tills de är mjuka, ca 45 minuter.
3. Fräs under tiden löken mjuk och gyllene i resterande olivolja. Tillsätt kanelen och chilipulvret, fräs i ytterligare ett par minuter.
4. Sila av ananasen, spara juicen.
5. Skär ananasen i bitar, blanda den med den kryddfrästa löken och häll blandningen över filéerna i en ugnsform. Värm filéerna, samtidigt som potatisskivorna, i ca 10-15 minuter eller tills de är genomvarma.
6. Ta ut filéerna och häll över ananasjuicen, zesten och limjuicen. Ställ in dem i ugnen i ytterligare 8 minuter.
7. Strö myntan över filéerna och servera tillsammans med den ugnsbakade potatisen.
oj, glömde ingredienserna
Shoppinglista
4 portioner
? 1 frp Quorn Filéer
? 4 st bakpotatisar, tvättade och tjockt skivade
? 3 msk olivolja
? 2 st gula lökar, tunt skivade
? 1 tsk kanel, malen
? ½ tsk chilipulver
? 1 brk skivad ananas (ca 220 g)
? 1 st lime, skal och juice
? 2 msk färsk mynta, strimlad
? salt
? nymald svartpeppar
Hej!
Ett enkelt recept ed kyckling.
1 st grillad kyckling (finns att köpa färdig)
1½ burk potatis (antingen färdiga på burk eller så kokar man själv)
ca. 3 tomater
1 röd paprika
1 paket bacon
4 dl matlagningsgrädde
Dela kycklingen och lägg i en ugnsfast form. Även skinnet ska läggas i.
Häll över potatisen. Skiva tomat och paprika och lägg på. Klipp bacon och strö över.
Häll på grädden. In i ugnen på 225grader i 25 min.
Väldigt gott och väldigt enkelt.
Man kan ju ha i mer än tomat och paprika ifall man känner för det....bara till att börja experimentera!!
INBAKAD FLÄSKFILÉ MED GORGONZOLASÅS
4 PERSONER
1 pkt smördeg
(den ska vara en smördeg som är upprullad på ett bakpapper och tunt utrullad eller om du köper smördeg och kavlar ut två st omlott så att de blir tunna, )
600 gr fläskfilé
margarin
salt och peppar.
FYLLNING:
400 gr champinjoner, antingen 400 gr färska champinjoner
eller en liten burk champinjoner
2 dl cremé fraiche
SÅS:
2 dl cremé fraiche
50-75 gr gorgonzolaost
salt och peppar eventuellt
GÖR SÅ HÄR:
Bryn hel fläskfilé i stekpanna. Salta och peppra.
Skiva och fräs champinjonerna. Tillsätt cremé fraichen och låt koka ihop några minuter. Tillsätt sedan kryddorna.
Skär ett längsgående snitt mitt i filén. Lägg den nu avsvalnade filén på den utrullade smördegen.
Fördela champinjonfyllningen i skåran. Vik ihop degen till ett tätt paket.
Lägg den i ugnsfast form med skarv nedåt.
Pensla med uppvispat ägg eller vatten.
Grädda fläskfilén i ugnen ca 20 minuter på 220
SÅSEN:
Blanda cremé fraiche med mosad gorgonzolaost i en kastrull. Koka upp så att osten smälter och såsen blir klumpfri. Smaka av med salt och peppar.
Tillaga mitt i ugnen i 225°C, ca 30 min. Servera med Potatisgratäng, grönsallad & bröd.
Har ett tips på en chipsgryta som har serverats många gånger hemma hos mig, brukar bli populär hos barnen som kommer & ska käka den.... Chips som mat... häftigt...
Den är ju så himla smidig oxå
Stek köttfärs & blanda i Tacokrydda
Varva chips & köttfärs i en hög form. Grillchips el. barbeque el. peppar
Strö över ost
In i ugnen 225 tills osten har smält ordentligt.
Servera med en god sallad
Chipsgryta... måste prova!!!!