• Indianica

HJÄLP!!!Strömmingsfiléer ikväll, vad göra med dem???

Är TOTAL novis på "färsk fisk", har bara kört med pollackblock förut. Igår köpte jag strömmingsfiléer, men har ju aldrig lagat något med strömmingsfiléer förut? I kokboken jag har står att man kan rulla dem i vetemjöl och steka på medelvärme i rejält med smör. Ok, blir det gott? Vda har man till? Potatis? Någon sås? Vilken sorts sås? Låter "halvtrist" eller`Ingen som har recpet på annat man kan göra med dem? Ska ju bli nå´+t lite festligare "fredagsmys" liksom?

• Svar på tråden HJÄLP!!!Strömmingsfiléer ikväll, vad göra med dem???
  • Arvnor

Mmm, stekt strömming! Det blir godast om man lägger ihop dem två och två(klipp bort fenorna och skölj dem först) med persilja och en klick smör emellan. Vänd "paketet" i mjöl som du hällt upp på en tallrik. Rågmjöl är bäst, men vad som helst duger. Ät med hemgjort potatismos.

Man kan också gör en låda i ugnen. Klipp bort fenor och skölj dem. Lägg ut dem på en skärbräda och lägg en kaviarsträng och dill på varje. Rulla ihop dem en och en och lägg tätt i smord ugnsform. Häll på grädde av valfri fetthalt. Lite ströbröd på kan vara gott. Grädda i ugnen och ät med kokt potatis. Man kan ha senap och vitlök i istället.

• AnnaK

senap i mellan två är oxå gott

• angeleye82

Strömmingslåda med kaviar

Ingredienser 8 bufféport.:

600 g strömmingsfilé
    2 tsk lökpulver
    3 dl vispgrädde
    2 msk smörgåskaviar
    2 msk slottskaviar
    2 msk hackad dill
    3 msk ströbröd
    Så här gör du:
    Smörj en ugnssäker form. Lägg upp strömmingarna med köttsidan uppåt. Dofta lökpulver över. Rulla samman strömmingarna och lägg dem trångt
    i formen. Smaksätt grädden med kaviarsorterna och dill. Häll grädden över strömmingarna. Strö slutligen bröd över. Grädda på nedre falsen i 180 grader ungefär 40 minuter. Peta i en av strömmingarna och kolla att den är färdig helt igenom. Låt kallna och servera lådan kall.

Kommentar:
    Detta är ett recept från ICA-kurirens påskbuffé som bygger på fiskhandlaren Marianne Söderberg enkla recept.

Passar till:
    Ankis apelsinsås
    Bohuslänsröra på kavring
    Dillmajonnäs
    Dragonspäckad kotlettrad
    Fårfiol och pepparrotsvisp
    Grahamsbullar med russin
    Gravlaxsås
    Havrebullar
    Hjortronsås till rökt lax
    Inkokt lax
    Inkokt makrill i gelé
    Monas chokladdröm
    Pappas gravade strömming
    Sherrysill
    Timjans- och honungsgravad lax
    Ägghalvor med rom och räkor
    Ägghalvor med spritsad laxcrème
    Äggshot
    edd

• Indianica

Okidoki, mkt att prova! Hoppas nu jag lyckas med NÅT (lyckas då inget vidare med torskblock..)

• majzzan

Goast blir det om man hinner å 'marinera' dom i grädde smaksatt med salt å peppar... gärna över natten.... sen penslar man på senap emellan.. lägger dom dubbelt å sen i ströböd...  steker dom knapriga...mumsigt.. gjorde så när jag jobbade i en fiskaffär!! ( sålde dom så eller som lunchlåda ).. serveras med pressad potatis å gräddfils sås...... OJ vad sugen jag blev nu!!!!

Majzolla... mamma till 1 ängla barn + 5 jordbarn!!
Svar på tråden HJÄLP!!!Strömmingsfiléer ikväll, vad göra med dem???