• Nea85

citron i ugn

tänkte att jag skulle göra kyckling fileer i ugn till middag och upptäckte att jag har citron hemma, kan man skiva den och lägga på kycklignen o in i ugnen? eller blir det knäppt? fått för mig att citronen exploderar! hade en mardröm om exploderade citroner när jag var liten

• Svar på tråden citron i ugn
  • Sunflower

Kan du inte skiva citronerna och marinera kycklingfileerna med lite timjan och citronskivorna?

• Nea85

nja, jag stoppar in kycklingen djupfryst in i ugnen då e den lite svår att marinera...kryddar direkt på kycklinen

• Arvnor

Det går utmärkt och blir jättegott att lägga citronskivor på kyckling. Ha gärna på någon färsk örtkrydda också.

Ingen explosion vare sig i vanlig ugn eller micro!

• häxvrål

Det blir supergott. Jag brukar alltid lägga citronskivor på kyckling när jag gör den i lergryta. Det blir jättegott, dessutom blir citronerna alldeles "möra" och söta så man kan äta dem

• Sugarplum

Tror säkert man kan göra det MEN det finns en risk att det blir beskt- när citronskalet utsätts föt hetta så får det den konsekvensen (det vita som finns innanför det gula på skalet) Tycker att du ska riva så att du bara får det gula av skalet =)

• häxvrål

Jag har aldrig varit med om att det har blivit beskt, tycker att citronen bara blir mildare av att tillagas.

• Popflickan

Jamie Oliver har ett supergott recept iofs på HEL kyckling, där man stoppar in en hel citron i bakändan på kycklingen. Det blir fantastiskt gott, den bakas inne i kycklingen och får en underbart god smak! Hela kycklingen blir jättegod! Mumsmums!
    Så visst kan man ha hela citroner i ugnen!

• Nea85

det vart suuupergott!!
    la citronskivor på själva kycklingen, matolja oså krydda! sen gjorde jag sås av skyn som blev *mumma*

Svar på tråden citron i ugn