• Suck och suck

En mus flera möss (dator). Eller är det flera "datormusar" det heter??

Jag har glömt vad "man sagt" rent språkligt att det heter.
    Man säger kanske flera datormusar va???

• Svar på tråden En mus flera möss (dator). Eller är det flera "datormusar" det heter??
  • Smultron ett

Nej Möss
    datormöss. samma som djuret

• Suck och suck

Nej. Gör det verkligen det?? Samma som djuret?? Jag har för mig att man faktiskt säger "musar" om datormöss??

• Suck och suck

Eller var det datormusar??

• Smultron ett

nix. trust me. Min pappa e datortekniker

• Smultron ett

duktigt av dig å säga datOr föresten!
    Stör mig på de som kallar hårdvaran för data. Hahhahaha. Jag är miljöskadad!

• Sencha

Tölander: Fast bland vissa riktiga datannödrar så ska man vist säga "datan" (I alla fall i delar av landet.)

• Smultron ett

Sencha.

DATA är det som finns I datorn. Infomation ettor och nollor
    DATOR är själva lådan med innehåll. Hårdvara (det som är hårt)

sen har vi skärmar möss tangentbord och hårddiskar å dvdspelare å minneskort å ... ja du fattar

• Suck och suck

Okej, då. Men jag har iallafall för mig att det varit en massa diskussioner om ordet då.
    Det blir ändå lite konstigt med "datormöss"!
    (Fast det är klart "datormusar" blir inte heller bra! )

• Sencha

Tölander: ja då, jag VET att det är så det heter. Jag är uppvuxen med datorer omkring mig, och med en bror som lärt mig rätt från början.

Däremot så är det en del av jargongen i vissa datakretsar att kalla själva "burken" för "datan"... (Sambon är från Linköping, och där säger datannördarna så )

• K som i katt

För att hålla mig till ämnet: jag anser att det heter datormöss.

Man kan inte prata i en mobil
  • Pokemon

Datormusar?? Det blir en olycklig parallell till en helt annan typ av cybermöss... det låter som ett könsorgan!

Datormöss ja tack!

Svar på tråden En mus flera möss (dator). Eller är det flera "datormusar" det heter??