• lightswillguideyouhome

Vad gör en civilekonom?

Jag har alltid undrat, vad gör en civilekonom?
    Alla svarar så luddigt. Kanske någon som vet?

• Svar på tråden Vad gör en civilekonom?
  • Fidelis ad urnam

Min civilekonom arbetar på skatteverket.
    Hans kompisar, också civilekonomer, arbetar på skatteverket, kommunekonomavdelningen, kronofogdemyndigheterna och på Ernst & Young som revisorassistent på väg att bli auktoriserad revisor.

• Axels och Annies mamma

civilekonom  är ett jättbrett område, så det kanske är därför det är lite luddigt. Själv är jag civilekonom med inriktning på redovisning. Så jag jobbar på ett företag med business control, vi har flera marknadsbolag som rapporterar till oss och vi sammanställer och rapporterar vidare inom koncernen, vi gör analyser och budget på försäljning.
    Jag arbetar en del som support för våra marknader inom vårt redovisningssytem också, så jag har en del systemadministrativt arbete också.
    Jag reser en hel del på våra marknader och kontrollerar/stämmer av rutiner för redovisning och uppföljning etc.

Lev livet nu, imorgon kan det vara för sent!
  • FruSascha

En civilekonom arbetar med redovisning.

• Fidelis ad urnam

FruSascha: Inte nödvändigtvis.

• FruSascha

Nej, men om man valt externredovisning som inritning så gör man det.

• Fidelis ad urnam

FruSascha:Men skriv det då.
    Min älskling har inriktningen revision och han jobbar på skatteverket som handläggare.

• FruSascha

Det är samma sak. Vad tror du de på skatteverket granskar om inte företagens redovisade resultat?

• Fidelis ad urnam

FruSascha: Han är jobbar mot privatpersoner, men hans kompis jobbar mot företag.

Hur ska jag veta EXAKT vad han gör på jobbet

• Fidelis ad urnam

Vad jag har hört håller han mycket på med specifika frågor folk har osv.
    Men mer har jag inte frågat.

• FruSascha

Men Fidelis.. Du som privatperson lämnar ju också in din deklaration eller hur. Som han granskar.

En självdeklaration är också en redovisning förstår du.

Inte bara företag gör redovisningar...

Svar på tråden Vad gör en civilekonom?