• december06

Ni som helammar, hur mycket ökar era barn i vikt?

Jag helammar min dotter som nu är 7 veckor. Nu oroar jag mig för att jag kanske inte har så mycket mjölk. Hon har dom senaste veckorna bara ökat 150 g per vecka, alltså totalt 300 g på 2 veckor. Mina bröst spänner heller aldrig, trots att hon sover hela natten.. Min son sov också hela nätter och då var jag sprickfärdig då han vaknade och äntligen åt.
    Har gett henne ersättning vid några tillfällen, men hon är inte alls så intresserad av den. Hon har ont i magen på kvällarna och då vill hon varken ta bröstet eller flaskan. Hungrig verkar hon ju inte heller vara, hon är nöjd på dagarna, tills kvällsskriket börjar, och då vill hon ju inte ha mat...
    Vill verkligen amma, skulle vara så jobbigt att hålla på med nappflaskor och ersättning :(
    Dessutom är det så himla mysigt...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-12 12:49:25:
    Tack för alla era svar! Nu känner jag mig lugnare. Har idag fått akupunktur som ska stimulera mjölkproduktionen :)

• Svar på tråden Ni som helammar, hur mycket ökar era barn i vikt?
  • Etnica

Jag helammar o har en son på 8 veckor. Vid födseln vägde han 3255g, vid hemgång (en vecka senare)3400, vid 3 veckors ålder ca 3900g o vid 7 veckor 5060g. Kan tillägga att jag har väldigt gott om mjölk.
    Har de inte sagt något på bvc om din dotters viktuppgång så är det nog ingen fara.

• december06

Bm på bvc var lite fundersam angående vikten, vi ska dit om en vecka igen och vägas. Hon låg på - 10 på kurvan också. Tycker det är lite konstigt för hon är go och rund, börjar t.o.m få lite valkar på låren :)

• lillalaban

hej

Min dotter som är 6 veckor har gått från 3170g 31/12 till 4300g den 5/2, hon har ökat med mellan 200-300g /vecka. Jag frågade på BVC vad de tyckte att barnen skulle gå upp i vikt per vecka och de sa 150g. Du har säkert inget att oroa dig för, alla barn är ju olika.

• barbafin

Min yngsta dotter hade en extrem viktöking i början - på enbart bröstmjölk. På 1 vecka (vid 1 mån ålder) ökade hon 450 g, sedan 796 g på de två kommande veckorna (alltså vid 4-6 veckors ålder) och vid 2 månaders ålder 414 gr på 10 dagar. Hon är född en månad förtidigt så det behövs nog inte tilläggas att hon snabbt återhämtade sig i vikt...

Funderade ett tag på om jag fått grädde i min bröstmjölk

Hur eller hur, jag tror inte att du skall oroa dig, min första dotter hade inte den här viktökningen och vi gick på extra kontroller hela första året just för att hon låg under medelkurvan. Men det konstaterades bara att ok, hon är liten, men följer sin kurva och det är det viktigaste. Idag är hon fortfarande kort och lätt, väger idag 2 kg "för lite", men är pigg och glad ändå.

Så det är bra att de kollar upp din tjej, men oroa dig inte.

• Salmiak73

Min dotter är 3 1/2vecka och har ökat 990g sedan födseln och jag helammar , har aldrig gett ersättning.

• Mamma och Mor

Viktökningen varierar en del.  I början ökade hon 300 gram på en vecka, men därefter har viktökningen per vecka legat mellan 140-200 gram per vecka. Mjölk finns så det rinner över, så det är inte det som är anledningen till att hon ökar mer långsamt numera. Så länge barnet följer sin egen kurva får man nöja sig med det. Min dotter är ett kolikbarn och de har oftast en sämre viktuppgång än barn utan kolik.
    Barn som får ersättning går oftast upp mer i vikt pga att ersättningen har samma sammansättning oavsett tid på dygnet, vilket inte modersmjölken har (den är fetast på morgon/förmiddag och tunnast på kvällar/tidig natt. Dock har ersättning den nackdelen att barn lätt blir förstoppade av den, vilket inte är något problem hos helammade barn.

• Novus

Jag helammar. Sonen är 3 månader och har gått upp från 3570 till 7000 gram!

• Nebulosa

150g per vecka är väl bra?

• Minelly

På min bvc sade de att barnet skall gå upp mellan 150-200 gram/vecka.

• Minelly

.... och min dotter har gått upp nästan 300 gram/vecka

Svar på tråden Ni som helammar, hur mycket ökar era barn i vikt?