• Mammatillfem

Kan man äta fläskkotletter och tjock grillkorv som varit frysta i 8-9 mån?

Ja,köpte det i somras för att grilla med min son Emil bla,och de andra barnen,är ett STORT paket,och nu tog vi fram det,tinades i rumstemperatur dessutom 00.00-10.00 i vanlig innevärme innan jag såg att sambon,som var uppe först,inte satt det i kylskåpet.
    Hade en massa annat för mig innan jag väl kom in i köket idag (tvätt,dusch,är så förkyld och låg längre med).

Har ringt charken,som sade 6-8 mån och om det inte luktar konstigt..men de ser lite torra ut..vet inte HUR vi ska göra..många som ska äta idag med,tonåringen har kompisar här,vill det ska vara riktigt,verkligen.
    Sambon är envis och ska äta,jag är mer tveksam...

Har dock ätit rådjurs och älgkött som varit 2-3 år minst i frysen,det verkar hålla längre och det gick bra.

• Svar på tråden Kan man äta fläskkotletter och tjock grillkorv som varit frysta i 8-9 mån?
  • Trocadero

Ju fetare produkter desto kortare hållbarhet.

Älg och rådjur kan man ha fryst lång tid just pga av att det köttet nästan är helt fritt från fett.

• kellyb

Om charken säger att de är ok att äta efter 6-8
    Så borde köttet vara ätbart :)

• Trocadero

Jag skulle aldrig chansa och äta så gammalt fläskkött, men det är ju jag det.
    Men hur länge var det i rumstemperatur? Över natten, då är det isåfall bara att kasta.

• Mammatillfem

Ja,jag är tveksam,men sambon envis,så..han får väl smaka,vad göra..men jag gör kyckling eller älgkött i stället kanske,bara han inte får med sig tonåringen,som vill ha med och också tror det är okej.

Fler?

• annca

Oj. Så gör jag ofta. Glömmer framme över natten osv. Eller rättatre sagt - det är så jag oftast tinar saker.  Och kött kan ligga år i frysen här...
    Har ännu inte lyckats matförgifta oss (tror jag!).

Är kanske lite för o-nojjig!

~*~ man önskar att man kunde vara bara tyst & cool (W.Crafoord)~*~
  • Mammatillfem

annca

Skulle du ätit det?
    Hur "gammal",dock fryst fläskkött har ni ätit och mått bra,förståss,efter?

• annca

Ingen aning hur gammalt det varit. Skriver aldrig på och kollar aldrig datum på nåt som varit i frysen...

Helt fläskkött har jag aldrig tyckt smakat konstigt då det varit fryst länge. Nöt däremot brukar få en rätt undelig smak om det ligger några månader.

Korv... hmmmm... det har ibland smakat rätt undeligt, ja.
    Jag skulle testlaga en korv och smaka på den i god tid så jag kunde sticka iväg och handla nytt om den samkar peck.

~*~ man önskar att man kunde vara bara tyst & cool (W.Crafoord)~*~
  • gitarr

Jo,det går säkert bra...bra tips att steka korven,smaka på den och om det smakar bra,då är det okey.Fläskkotlettern agår bra.Jag tinar också alltid i rumstemperatur och har inte mer magsjuka än andra.Kör på!

• izadora

Har hört från flera håll att griskött ska man inte frysa i mer än 3 månader. Men själv har jag nog råkat ha det längre och det har inte varit något problem. Tillaga och smaka. Luktar det konstigt tinat eller under tillagningen så kasta det.

• Venusmannen

Luktar det normalt är det sällan något problem.
    Det som skulle kunna ha hänt är ju att de har fått en härsken smak då det ju innehåller en del fett. Men det brukar kännas tydligt när de kommer i stekpannan..

• Mammatillfem

Jag stekte upp kotletterna,och min sambo mumsade och åt,och han har i af inte blivit dålig - än.. ,men han ska äta samma idag med,var ju tolv kotletter..och i dosa till arbetet..många...han har mkt tåligare mage än mig,mkt tåligare..men det var nog inget fel på dem - än - men tveksam när de legat i frysen 8 månader...

• listo

Jag skulle vara betydligt mer tveksam till att de legat i rumstemperatur så länge, än att de legat i frysen 8 månader...

• brokig

Ja, det är rumstemperaturen som är det kritiska och inte frystiden. I frysen tenderar fettet i animalier att för eller senare härskna. Eftersom det varken smakar eller luktar gott så kommer man inte av misstag att äta sådana produkter. Du känner direkt på korven om den är härsken.

Problemet i rumstemperatur är ju att bakterier sannolikt har växt till till ganska höga nivåer. När de sedan fryses ligger de i dvala. De dör inte, men försökar sig heller inte. När du tar ut korven från frysen har den alltså samma bakteriehalt som den hade när du stoppade in den för 8 månader sen.

Även om korven luktar och smakar gott kan den alltså innehålla höga halter av bakterier. Vissa bakterier producerar också värmeresistenta toxiner, så även om du hettar upp korven igen och dödar bakterierna så finns toxinerna kvar. Människor är olika känsliga för detta. Jag förstår inte riktigt varför du vill chansa. Kasta produkten, främst för att du inte haft obruten kylkedja!

Angående fetthalten på vilt så är älg som sgat magert, men rådjur däremot innehåller ganska så mycket fett.

• musli

ojdå... här kan saker ligga i frysen läääänge och vi äter och mår kanonfint!

//heavy metal-mamma...
  • Runguska

Jag vet inte om våran frys är dålig, men jag tycker att det går bra att se på köttet/fläsket när det inte är så lämpligt eller kul att äta. Då det börjar se mer frystorkat än fyst ut brukar ajg slänga ut köttet eller fläsket. Men som sagt var, det kanske är vår frys som är knasig.

Mitt liv är som den där säcken frimärken jag inte orkar sortera.
  • brokig

musli: Det är som sagt inte frysningen som är det kritiska utan att produkterna varit i rumstemperatur i ett halvt dygn. Man kan aldrig säga något utan att veta något om förutsättningarna men i min profession skulle jag aldrig rekommendera någon att äta livsmedel som varit varma såpass länge. Jag stgår fortfarande fast vid att frysningen inte brukar innebära någon mikrobiell risk utan mest ge smakförsämringar.

Svar på tråden Kan man äta fläskkotletter och tjock grillkorv som varit frysta i 8-9 mån?