• 3 hjärtan

god pizzasallad!

är galet sugen på pizzasallad! men det blir ju så dyrt med att gå och köpa när man vill ha. har provat att göra hemma förr, men det blir aldrig bra..

så.. jag vill veta hur man gör riktigt god pizzasallad!

• Svar på tråden god pizzasallad!
  • Johje

Jag brukar strimla vitkål med osthyveln och sen slår jag på olja och lite salt samt Italiensk salladskrydda, ganska mycket har jag på och det blir supergott.

• listo

Jag strimlar vitkål med osthyvel, sedan lägger jag kålen i ett durkslag och häller över ett par liter kokande vatten. Låter det dra i en minut eller så, och spolar sedan kålen med kallt vatten så att det inte blir kokt kål.

Sedan gör jag en dressing med olja, vatten, vit balsamvinäger, salt, peppar och lite socker. Man får smaka sig fram till "rätt" recept. Blanda allt ordentligt, och låt stå i kylskåp. Salladen smakar bäst när den har fått stå och dra i ett dygn eller två. Rör om nångång ibland så att all kål blir "såsad", så blir det bäst.

• Egensinnig

Jag gör som "listo" men mina måsten är massa smulad oregano och massa färskmalen svartpeppar! Lite vitlök är gott med

• 3 hjärtan

tack så mycket! då blir det pizzasallad här senast imorgon!
    men måste fråga.. det kokta vattnet ska bara sköljas över vitkålen alltså? det ska väl inte läggas i koktvatten?? utan jag häller över kokande vatten i durkslaget och sen på med kallvatten?
    åh vad gott det ska bli!

• isisisis

Jag pressar den finrivna vitkålen med salt....använder knogarna,det tar en liten stund.
    Sen gör jag dressing med olja och vinäger,peppar och salt och lite inlagda paprikastrimlor.

• listo

FTM: Bara häll det kokande vattnet över kålen så att den mjuknar lite, sedan på med kallt vatten.

• Kaxmaja

När jag jobbade i köket på en förskola gjorde vi pizzasallad ibland. Riven vitkål, olja vinäger salt och italiensk sallandskrydda. Har en kompis som jobbar på pizzeria och de är så de gör pizzasallad oxå

• Kryztina

OBS viktigt! Man ska BANKA pizzasallad . Lägg vitkålen i en plastpåse och banka på den med knuten näve några minuter! Fick tipset av en pizzabagare, de gör tydligen så . Det blir mycket godare då men det känns ju lite mysko . Kan ju vara bra om man behöver avreagera sig också .

• isisisis

Då har vi samma "insidertips" Kryztina!
    Jag brukar även hälla på lite paprikaspad från burken.

• RiaRa

Strimlar vitkål med hyveln, häller över rapsolja, vitvinsvinäger och kryddar med citronpeppar, vitlöksgranulat (eller färsk vitlök) och ibland aromat.
    Låter stå en stund. kan med fördel göras i stor sats och ätas dan efter.

• Lotus

En fundering: Varför strimlar man med osthyvel? Går det inte lika bra i matberedare eller på rivjärn? Är det för att få långa strimlor eller?

• zazzy

Ingredienser
    Vitkål
    Olivolja
    Äppelcidervinäger
    Salt
    Peppar
    Socker
    Basilika

Tillagning
    Strimla vitkålen. Blanda 2/3 olivolja, 1/3 vinäger, krydda med basilika, salt och peppar och en liten nypa socker. Skaka ihop vinegretten och häll över vitkålen. Vill man ha lite mer syrlighet så häll över lite vitvinsvinäger också.

enligt en vän till mig som är pizzabagare..

• Zhara

Jag strimlar vitkål, river morötter blandar det med lite krossad annanas och bladar i majonäs o creme fraiche, salt o pepper- Lite mer coleslawaktigt men väldigt gott!

• isisisis

Om man knådar vitkålen så blir den mjuk och saftig,precis som pizzasallad från pizzerian.
    Det är så de gör!

• eileme84

På mitt jobb som resturangbiträde gjorde jag alltid pizzasallad med följande saker.

Matolja
    Röd vitvinsvinäger "jätte gott" gillar att ha i rätt mkt då det blir syrlig smak
    Salt
    Svartpeppar
    Liiiite socker för smakens skull
    salladskrydda
    O liiite liiite vitlök. blir supergott o alla gästerna uppskattar den mkt på jobbet. låt vitkålen "den rivna" ligga i vinigretten över natten..

Svar på tråden god pizzasallad!