• Anonym

Får jag en prick nu? Kronofogden, hjälp!

Pga en syster som missat en räkning medan jag var bortrest har jag nu fått ett brev från kronofogden. Jag fattar noll, har aldrig varit i kontakt med dem förut...

Ska skriva under ett delgivningsbrev och skicka in. Vad är det som gäller nu? Kan jag betala räkningen nu direkt och slippa anmärkning, eller är det för sent? HJÄLP!

Har sån ångest nu att jag inte vet var jag ska ta vägen. Tacksam för svar!

• Svar på tråden Får jag en prick nu? Kronofogden, hjälp!
  • helenagbg

Ring dom, än måste det inte vara försent. dom är inte omöjliga.

• jennypennypannkaka

Om du aldrig fått något brev från dem tidigare så är det bara att betala direkt och inte skicka in blanketten. Då slipper du pricken. Men ring och prata med dem!

• Anonym

skicka inte in delgivningskvittot.
    dom kan inte göra ett skit innans det är betalt.

betala in imorgon.
    du slipper garanterat pricken!
    ring upp inkassobolaget som skickade det till dom och säg att det är betalat sen så återkallas ärendet!

• Anonym

Ring å kolla har du tur så kanske du slipper en anmärkning förklara hur de är

• Anonym

Deras telefontid tog slut 18, öppnade brevet 18.05. Har satt in pengarna det gäller, men de kommer inte vara inne förrän mån. Jävla soppa man hamnat i...

• jennypennypannkaka

Ring dem på måndag. Det är lugnt, det ordnar sig!

• Anonym

ring dem och förklara. De är inte elaka utan har man bara en dialog så försöker de hjälpa en.

• Anonym

Jag har alltså inte redan fått en anmärkning?

• Anonym

nej det har du inte!
    det dröjer längre än så.

• pergotezzie

nej det har du inte....ge tusan att skicka delgivningen bara

• Anonym

okej...andas...

tack snälla för snabba svar!

• Ungen

Vad är det för fordringsägare?
    Om det är staten får du en prick med det samma alltså utan delgivning.
    Om det är ett privat bolag skall du betala omgående och bortse från delgivningen. Ring kfm och meddela att du har betalt och att pengarna är på väg. Om du skriver under delgivningen så har du 10 dagar på dig att betala en s.k. förklaringstid innan utslag utfärdas. Om du har betalat utfärdas inget utslag om du inte har betalat får du då en betalningsanmärkning.

Om det har gått lång tid sen delgivningen skickades ut finns det risk att de försöker delge dig med delgivningsman eller polis.

Svar på tråden Får jag en prick nu? Kronofogden, hjälp!