• Julia85

Ipren gel.

Jag är gravid i vecka 27+6. Och har haft probelm med en häl sen i höstas. Kom på att jag inte frågat min mormor vad det kunde vara, hon sa direkt att det var hälsporre när jag beskrev detta.
    Vilket verkar stämma efter det jag sökt på internet om det.
    Fick ipren gel som är inflammationshemmande av henne att stryka på hälen 3 gånger per dag.
    Nu när jag skulle ta på det för första gången kom jag att tänka på att det aknske inte är bra att ta när man är gravid? Jag kan inte se riktigt vad det står för tuben är ihoprullad och då har lite text försvunnit. Det står något om graviditet men sen ser jag inte mer.

Någon som vet om det är farligt att använda då man är gravid?

• Svar på tråden Ipren gel.
  • MissPenny

På zon som är en liknande salva så står det att man alltid skall rådgöra med läkare innan användning vid graviditet och att den inte ska användas de tre sista månaderna.....

• Julia85

Okej. Hittade precis på apotekets hemsida att man ska rådgöra med läkare vid användning vid längre tid de tre sista månaderna.
    Blir att ringa mvc på måndag då. Om jag nu inte avlider pga att det gör så ont

• Betty2

www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=7&UserTypeID=2

Här är en länk till bipacksedeln (eftersom du inte fick med den), från www.fass.se.

Det står ungefär det som MissPenny skrev om Zon (och eftersom de tillhör samma grupp av läkemedel så borde det vara liknande rekommendationer för båda). Jag skulle ha rådfrågat läkare på MVC innan jag använde den under graviditet.

• Julia85

Fick även något liknande av min snälla mormor. Men jag har ont även när jag går utan skor också.. För den jag fick läger man i skon som avlastning.
    Visserligen kan jag uthärda när jag går utan skor men inte med skor!

Kan man ringa sjukvårdsupplysningen om en sån fråga med ipren gel och gravididtet?

• Betty2

Ja du kan ju i alla fall börja med att ringa och fråga dem.

Svar på tråden Ipren gel.