• Trisses2

Bra planlösning för småbarnsfamilj?!

Vi funderar ev. på att bygga nytt och nu kollar vi runt på olika planlösningar. Har fastnat lite för ett Eksjöhus, Lyckan Vinkel, som har "separat" vuxen och barn-avdelning. Tycker ni att den här planlösningen passar för familj med 2 barn, 2år och 1 månad??

www.eksjohus.se/view.asp&lng=se

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-09 22:19:02:
    Kom gärna med tips och förslag på andra intressanta och bra planlösningar på ca 130-140 kvm.

OBS! Vi vill inte ha en s.k öppen planlösning utan det är viktigt att kök och vardagsrum är separata.

• Svar på tråden Bra planlösning för småbarnsfamilj?!
  • Diwa

det var jättefint...
    lite svårt att ångra planlösningen och förändra senare?

I'm a Bitch, I'm a Mother, I'm A Child and much Other *asg*
  • Trisses2

Ja, det är svårt det här med att välja "rätt". När barnen är större så kanske det är toppen med egen "avdelning" m allrum. Men det kanske inte är det allra bästa just nu. Men å andra sidan så växer de ju fort .
    Hur menar du med att förändra senare?? Vidareutveckla det gärna!

• Mickan 81

jag tycker personligen att huset ät lite litet. fast då gillar jag stora öppna utrymmen å jag vill gärna ha plats för gäster å mycket maänniskor.om jag skulle bygga nytt skulle jag inte bygga mindre än 170kvm. sen tycker jag ofta att köken är för små... men det är ju jag det.

• Tate

Skulle inte vilja ha sådan planlösning när barnen är små, jag vill höra om barnen vaknar - och helst innan de väcker varandra. Dessutom gilar jag inte riktigt att man måste gå genom köket för att nå barnavdelningen, jag är väl löjlig men det känns som om köket är en farligt plats med knivar, spisar och liknande. Okej att man barnsäkrar, men om man glömmer en platta på och det börjar brinna? Ironiskt nog har vi själva barnrummen på andra sidan köket, fast det är väl därför jag tänker sådana tankar

Personligen gillar jag hus med en sovavdelning och en umgängesavdelning. Och sovavdelningen får gärna bestå av ett stort sovrum och två mindre med ett allrum emellan. Då har man nära till barnen men ändå inte vägg i vägg.

• taksi

Jag tycker det verkar jättebra! Vi har ett hus som är L-format och "barnsidan" är i ytterkanten av L:et med egen hall och eget badrum. Vårt sovrum är i yttervinkeln, liten toa bredvid det, sedan kontor och längst bort i andra sidan av L:et är vardagsrummet. Det gör att vår 3-åring inte störs alls av prat eller ens att vi spelar på elpianot i vardagsrummet när hon sover. Helt underbart!

Förresten så har vi så som Tate skriver att man måste gå genom köket för att komma till barnsidan.

• Diwa

det fanns ett rum bredvid vuxendelen...

där hade nog mina små fått sova tills de blivit stora nog så jag fixat att sova längre ifrån

men det ser alltid längre ut på ritningarna än i verkligheten har jag märkt

När vi tittat på¨ritningarna har vi sagt att allt måste vara planerat så att om familjen utökas/minskas så ska alla ytor kunna användas till något annant(då är det bra om det går att slå ut väggar/skapa passager osv...)
    Det kändes svårt i det huset(jag började omedelbart rita om huset i huvet )

jag gillar trivselhus och sjödals(men den säljaren var lite halvknepig jag fick inte mycket förtroende för honom fast han säkert är toppen eller nåt )

I'm a Bitch, I'm a Mother, I'm A Child and much Other *asg*
  • Trisses2

crex: Va bra att det funkar för er m separat barn- o vuxenavdelning! Vad har ni för hus? Vore kul o se hur er planlösning ser ut.

• Trisses2

Tate:
    Tycker du den idealiska planlösningen för jag skulle gärna vilja ha det så. Tyvärr verkar det som om den är svår att hitta eftersom den mest verkar finnas i hus med öppen planlösning. Vi vill INTE ha någon öppen planlösning - det ska vara separat kök o vardagsrum för sig!!!
    Kom gärna med tips på planlösningar o hus!

• Tate

hm, jag vet att jag sett det, jag får fundera på var. Huskataloger är ju rena rama porren

Svar på tråden Bra planlösning för småbarnsfamilj?!