• zazla

Är Elliot vanligt? Och hur ska man egentligen stava det?

Har fastnat jättemycket för namnet Elliot till nästa barn, tycker om det och tycker det passar ihop jättefint med dotterns namn (Jolie). MEN jag vill verkligen inte ha ett namn som varannan unge heter. Jag vill inte riskera att det finns 2-3 styckna till i samma klass. Det måste inte vara jätteovanligt men det får som sagt inte vara tokvanligt heller. Hur vanligt är det egentligen? Och hur ska man egentligen stava det? Elliott? Elliot? Eliott?

Och så heter dotterns kusins katt det. Men det spelar väl ingen roll?

• Svar på tråden Är Elliot vanligt? Och hur ska man egentligen stava det?
  • Batseba

Tycker Elliot är ett jätte fint namn!! Vet faktiskt inte om nån som heter så.

• solrosen83

Min kompis pojke heter Elliot och skrivs just Elliot...

• Googels

Jag tycker det är ett fint namn, tror inte att det är så jättevanligt.

Vet inte riktigt vad som är 'korrekt' stavning av namnet... jag skulle nog stava det Eliott, men hittade även den här sidan när jag testade att googla på namnet:

mccrory.fnal.gov/elliott.html

• elfling

Elliot! En favorit Stavas precis så som du skrivit.

• Nerre

Vill inte verka negativ men sist vi var på BVC hette tre av fyra barn i väntrummet just Elliot och tro det eller ej så var det de namn som min fästman ville döpa vår son till också...jag är glad att vi valde ett annant namn!! Så här i Göteborg verkar det i alla fall vara väldigt vanligt.

• Pernilla3

Tycker det är ett fint namn. Mitt sysslingbarn heter så. Tycker det ska stavas som du stavat det: Elliot.

• Suni

www.scb.se/templates/Standard____31245.asp

= statistiska centralbyrån.
    vill även att min son ( om jag får en son) ska heta elliot..

Det finns 95 män som har förnamnet Eliott . Av dessa har 62 namnet Eliott som tilltalsnamn/förstanamn. (( Den här stavningen har jag valt ))

Det finns 2477 män som har förnamnet Elliot . Av dessa har 1809 namnet Elliot som tilltalsnamn/förstanamn.

Det finns 357 män som har förnamnet Elliott . Av dessa har 223 namnet Elliott som tilltalsnamn/förstanamn.

• Suni

nu ljög jag Elliot menade jag

• zazla

Jo jag har sett siffrorna själv men jag fattar inte riktigt vad det innebär. Det säger inte mig så mycket att det ligger på plats 31 liksom. Är det jättevanligt då?

Men tack för er hjälp Och jag velar mellan Eliott och Elliot. Det käns liksom som att det "borde" vara två T på slutet med tanke på uttalet. Men det ser ju bättre ut med Elliot. Hm. Vilket dilemma, haha. Det blir säkert en tjej bara för det haha

• Tjollabolla
    zazla skrev 2007-02-09 21:43:25 följande:
    Jo jag har sett siffrorna själv men jag fattar inte riktigt vad det innebär. Det säger inte mig så mycket att det ligger på plats 31 liksom. Är det jättevanligt då?Men tack för er hjälp Och jag velar mellan Eliott och Elliot. Det käns liksom som att det "borde" vara två T på slutet med tanke på uttalet. Men det ser ju bättre ut med Elliot. Hm. Vilket dilemma, haha. Det blir säkert en tjej bara för det haha
    Det är ju topp 100 vanligaste pojknamnen, så plats 31. Tja, inte jättevanligt, men inte ovanligt. Svårt att förutse hur poppis ett namn kommer att bli, tyvärr!

Jag tycker nog Elliot ser bäst ut. Med ett l blir det ju ElIott på ngt sätt. Hårdare betoning på E:et.
    .?:*¨¨*:?.Gravid i v.37.?:*¨¨*:?.
  • Jamirl

Ganska poppis namn nu, men fint, stavas nog oftast Elliot i Sverige.

• Olivia2006

Jag tycker det är ett fint namn, men har märkt att det blir alltmer populärt hela tiden. Kan tänka mig att det är jättepoppis om ett tag. Ville också döpa en eventuell son till Elliot först men har ändrat mig....har kommit på ett ännu bättre namnFlört till en pojke, ifall vi skulle få en. Men jag vill hålla det hemligt....för det är inte så vanligt nu.

• triump

på öppna förskolan hette de flesta. namn på bokstaven E!! Elliot, Elis, Eskil, Ebba, Å man förstår att föräldrarna valt de.

• triump

för att de är VACKRA..... ville jag tillägga..

men lär väl bli ungefär så som när alla hette Anna, Johanna.. SAnna

Svar på tråden Är Elliot vanligt? Och hur ska man egentligen stava det?