Gårdsnamn
Fler här på FL som har gårdsnamn? Själv heter jag Knut Anna Sabina i förnamn. Tycker att det är roligt att bära med sig ett gammalt namn i från bondesamhället och bevara mina rötter.
Fler här på FL som har gårdsnamn? Själv heter jag Knut Anna Sabina i förnamn. Tycker att det är roligt att bära med sig ett gammalt namn i från bondesamhället och bevara mina rötter.
Aldrig hört talas om det
Vi här i Dalarna är ganska unika med våra gårdsnamn. Nmnen kommer i från den gården som man härstammar i från. Min släkt kommer alltså i från Knut gården.
Flera exempel på gårdsnamn:
.Täpp
.Annika ( Annika Tore tex)
.Knall
.Hi
.Döl
.Jers
.Busk
.Gånors
Intressant
Ja men det vet du ju redan. Varför har inte dina barn några reg. gårdsnamn då???
SGN
För att den enas pappa inte har något...hur nu det går til med en så engagerad mamma i hembyggdsföreningen...Den anndras pappa har ju absurda vanföreställningar om allt...men man kan väl alltid stoppa ditt ett gårdsnamn.
Man får ju sätta hårt mot hårt annars hade inte Nora haft något gårdsnamn heller. Nu har hon ju ett som gårdsnamn och ett som efternamn...
Ja men jag har ju inget att deala med. Jonas har ju inget och ja som sagt....vanföreställningar om det mesta...Men A får ju då hete Jers eller så kan vi ta Täpp också.Men M får ju heta Knut då.
Jag tycker att ni ska hitta på ett nytt eget, en kombination av alla tre. T ex. Knäpp Jers, eller Knäppers!
SGN
Det låter ju för FA* som ett dansband..../ Hugo N..*ASG*
Det är bara vi i "kulturens frysbox" som har gårdsnamn...;-P
Jag är så stolt över att leva i en kulturell frysbox.....
*puff*
Jag håller på att slåss som en tok med skatteverket för att få mitt efternamn som gårdsnamn nu när jag gifter mig. Men det finns ju inte en enda person på hela myndigheten som ens har hört talas om gårdsnanm.
Funderar på om man skulle ge ungarna gårdsnamnet också... får kolla med killen vad han säger.
Maija0
Men så roligt.jag hoppas att du verkligen kan få din vilja igenom. Får man fråga vart ni kommer i från eftersom ni kan detta med gårdsnamn till skiljnad i från skatteverket
Mamma är från Sunnansjö utanför Ludvika och pappa från Malung. Men jag är född bohusläning!
Verkar som om det kan bli svårt att få igenom ett gårdsnamn. Fick info om minst två personer som varit upp i kammarrätten för sina namn! Kan inte förstå varför det ska vara så svårt, det är ju faktiskt vårat namn sedan generationer tillbaka.