• Linda357

Hur får vi hunden att sluta skälla

vill ha goda råd om hur vi får en Golden Retriver hane på fem år att sluta skälla så fort nån går i trappen, brevbäraren kommer, en bil kör förbi, eller han är ensam.
    har hört om antiskäll halsband, någon som har erfarenheter av det.

• Svar på tråden Hur får vi hunden att sluta skälla
  • Vintersaga

Jepp, det finns antiskällhalsband av lite olika typer och modeller. Den som jag tror är den som passar er hund aktiveras av skallet och sprutar ut citrondoft på hunden. Det är rätt så dyrt men kan vara värt pengarna. Det gör ju ingen skada, utan ger bara hunden obehag om den skäller.
    Jag har upplevt att den hund jag har som är skällig, har lugnat sig massor av ett antiskällhalsband. Det känns som om hon kan vara lugn nu, när hon vet att hon inte kan skälla.
    Min hund skäller i bilen och med halsbandet har jag fått henne helt tyst. Även när jag inte använder halsbandet är hon mycket lugnare och tystare i bilen. Men helt tyst är hon bara med halsbandet!

Visserligen tycker hon inte om halsbandet, men jag upplever att hon mår bättre av det eftersom hon lugnar sig! Så jag rekomenderar det absolut!
    Finns på www.teba.se

• Dagsländan

Dels vet jag hundar som har lärt sig att tömma antiskällhalsbandet, sen är det ju bara att fortsätta skälla. Sen har jag även läst och hört att dom inte bara löser ut vid skällade utan även då hunden blir upphetsad och glad över något. Personligen skulle jag nog försöka jobba bort skällandet istället för att använda halsband.

• Gnista

Prova med en vattenspruta (ev med lite ättika i). Arrangera så att du vet att någon kommer gå in i porten (tex be en kompis gå in) så du är beredd. Så fort han skäller, spruta honom på nosen. Han kommer antagligen sluta för han blir överraskad. Belöna honom då med tex godis eller klapp. Upprepa massor med gånger. Låt kompisen också köra förbi i bil så du kan träna det också. Sen är ju frågan varför han skäller. Att han skäller när han är ensam kan ha att göra med att han får ångest av att vara ensam. Då får du börja ensamhetsträna, med korta stunder i början och successivt öka.
    Får han tillräckligt med stimulans och promenader? Han har kanske för mycket energi inom sig som han kanaliserar ut genom att skälla.

• presens konjunktiv

Jag har använt antiskällhalsband på min lille i perioder. Det aktiverades inte av skallet, utan jag tryckte på en fjärrkontroll. Det fanns tre inställningar, pip, litet citronvattensprut, stort citronvattensprut. Det funkade bra. I början fick han pip + vatten när han skällde, efter ett tag räckte det med pipet. Då behöver de inte ha halsbandet på sig efter ett tag (för de lär ju sig att det bara sprutar när halsbandet är på), utan det räcker med att pipa.

Detta i kombination med aktivering och träning hjälper, men det är inte säkert att du kan få bort det helt och hållet.

Vi vill inte ha bort det helt, eftersom det är bra att han varnar när det kommer någon.

• dimmid

Eller så tittar du på "mannen som kan tala med hundar" kl 20.00 på tv4+.

Han är skitbra!

• Linda357

Tack för råden, jo visst kan det vara bra att han säger till när nån kommer, men inte så kul att han skäller då tidningsbudet lämnar tidningen kl 5 på morgonen, det bor äldre i huset.

• melonpuss

Såg på ett hundprogram för ett tag sen där hunden gjorde som din golden. De tränade bort det genom att ställa sig framför dörren och säga nej, hunden fick inte gå närmre än någon meter. Sen råder jag också att titta på "mannen som kan tala med hundar".

• Urpan

Jag har också en hund som skäller (en valp dock, på 5mån).

Har testat med att spruta vatten på honom när han skäller men då skäller han ännu mera...suck!

• Hallonsaft

Gillar inte antiskällhalsband. De kan utlösas av gäspningar, vattendrickande, hostande och det är inte godtagbart tycker jag. Det finns även hundar som skäller/stressar ännu mer när de får detta halsband på sig. Det finns dem som någon ovan skrev att de tömmer citronen och skäller glatt vidare efteråt.

En del hundar stressar väldigt mycket även efter första sprutet, då citronlukten (som bestraffade) sitter kvar även efter att de slutat skälla. Hunden blir förvirrad och vet inte vad den gör fel.

Det är bättre att lära bort skällandet istället. Antingen genom att belöna när den är tyst, när den precis börjat höra att någon går i trappen. Eller att be morgonbudet att slänga ner en godbit varje gång. Då får hunden en sådan förväntan att de ligger tysta. Man kan då ställa en burk med hundgodis utanför dörren. Prata med budföraren och be honom slänga ner ett gäng godisbitar i brevinkastet varje gång han kommer. Efter ett tag kommer hunden allra troligast att ha så hög förväntan på budkillen att han ligger tyst. Då kan Du be brevbäraren att endast ge godis om han fortsätter vara tyst hela vägen upp. Eh, förstod du min snabba beskrivning. Måste rusa...

• Linda357

ja det var ju ett roligt och tänkvärt förslag, det där med brevbäraren å godis, nå att fundera på.

• Hallonsaft

Ja, det är bevisat att hundar lär fortare genom belöning än genom "straff", så det är väl värt att testa. Fungerar på många hundar.

Svar på tråden Hur får vi hunden att sluta skälla