• Ärtis

Britax Freeway

Lillkillen har snart vuxit ur sitt babyskydd. Ska inhandla ny och var på Babyproffsen igår och frågade lite. Hade tänkt på en Acta graco cosmic men fick rådet att köpa Britax Freeway istället. Acta stolen var klumpigare enligt henne och går ej att vända. Har någon erfarenhet av Britax?

• Svar på tråden Britax Freeway
  • RonjaRovardotter

Jag har en cosmic, den är bakåtvänd just nu, men den går att vända senare när barnet blir större.

• MarieF

Freeway går inte heller att vända men two way plus gör det.

• Sara och Maja

Vi har en britax freeway och är jättenöjda med den. Den är smidig att flytta mellan bilar och dottern sitter jättebra i den. Vi har använt den sedan hon var 6 månader (hon är 2½ år nu).

Enda nackdelen är att den inte går att vända framåt när barnen blir så stora så de ska sitta frmåtvända.

• Drakugglan

Vi har en Brio Zento men har fått låna en Britax Freeway för vi skulle förlänga bältet i Zenton. Jag tycker Britaxen sitter dåligt i bilen. Ruckar jag på stolen rör den sig massor. Sätet är ju fjädrande och att bara sätta säkerhetsbältet genom den där bågen känns inte säkert. I vår Brio drar man det under och igenom hela stolen. Låter krångligare men tar tre grepp och 25 sekunder längre tid bara.
    Brio Zento är vändbar.

• 82sjo

är nöjd med våran freeway, dottern sitter jätte bra iden. har även en two way som hon kommer få ta över av storasyster när hon blir äldre

• Isolde

Drakugglan, det kanske beror på vilken bil man har och var man har den? Vår Britax Freeway sitter säkert i baksätet och ruckas inte – den ska ju stödja mot stolen framför och ha ordentligt åtdragna bälten nedåt.

Dina feministmuffins på nätet: www.familjeliv.se/Forum-11-256/m15384327.html
  • Linastrumpan

Jag har en Freeway och har haft den sen dottern var nyfödd. Tycker stolen är kanon, lätt att flytta, smidig och dottern sitter bra i den.
    Drakugglan: det är ju inte säkerhetsbältet som ska fästa stolen så den sitter hårt mot underlaget, det är ju i så fall spännbanden under som inte är tillräckligt åtdragna. Jag har min i olika bilar både bak och fram och den sitter som berget!

• Suskiv

Vi har en freeway och är jättenöjda. Lättmonterad, tar inte stor plats men barnet sitter tros detbra. Stolen är INTE vänbar.

• Dellie

Vi hade tänkt att köpa en freeway, men de har slutat med den för det har kommit nån uppföljare till den. Men hon på butiken tyckte inte den var lika bra. Så nu funderar vi på vad vi ska ha för stol igen.

• Zandrita73

En two way är långt ifrån lika säker eller komfortabel som tex en Hi-way ( Britax nya istället för Freeway som utgår) eller Secura från Britax. Kolla sidokrockskydden bara...! Bättre att ha en helt bakåtvänd så länge man behöver den....sen byta till en riktig framåtvänd som man sen kan ha så länge barnet behöver sitta i den. För en two way kan man ju bara ha tills barnet är 6 år...sen måste man ju ändå köpa en ny stol.

Bara mina tankar....ska gå en utbildning på NTF nästa vecka...då lär jag få veta allt om bilstolar och säkerhet....återkommer. :O)

• Drakugglan

Jag har en Ford och ja, sätet är väldigt fjädrande så det spelar ingen roll hur hårt jag drar, den guppar lite iallafall. Jag har den på sidan i baksätet. Om jag jämför med min Brio så är den kanske tyngre eller har en annan belastning på botten eftersom den inte går att knuffa på lika mycket. Alltså tycker jag den är bättre. Men smaken är ju olika, bilmodellerna likaså. Därför finns det olika stolar och TS ville ju ha kommentarer.

• Nervous wreck

Zandrita73

När du säger "Kolla sidokrockskydden", vad menar du då?

• Treklövern

Skulle tro att hon menar att Freeway, eller Hi-Way som den nya stolen heter, har bättre sidokrocksskydd än Two-wayen.

Det är ju alltid bättre med rena produkter, dvs produkter som r avsedda för ändamålet. Man behöver i vilket fall som helst komplettera bilstolssamlingen med en framåtvänd bilstol när barnen har blivit 6/7 år. Den använder man sedan tills barnet är ca 10/12 år ca 135/140 cm.

Svar på tråden Britax Freeway