• Anonym (trådstart)

Står på tårna!?

Min dotter vill gärna stå på tå när hon står upp!? Hur ska man göra? finns det speciella skor att köpa eller något?
    någon som har varit med om det?

hon är snart 8 mån.

• Svar på tråden Står på tårna!?
  • Jii

Alla barn står/går på tå! I alla fall alla som jag träffat.

• Anonym (trådstart)

men jag har ganska många vänner som är i ungefär samma ålder och dom står inte på tå när de står upp ??

• Brollie

Jag har egentligen ingen aning om orsak o så, men jag gick nästan bara på tå när jag var liten, min familj kallade mig balettdansösen!
    Om du är orolig tycker jag du ska prata med husläkare eller bvc!

• Nattviolen

Jag tycker min tjej var ovanlig som INTE stod på tårna. Alla andra barn jag känner gör det i större eller mindre omfattning.

• Minjisen

Min dotter står också på tårna. Det är rätt så vanligt bland små barn.

• Anonym (trådstart)

har pratat med BVC men dom bryr sig inte..de drog lite i hennes fötter och sa att det inte va något konstigt..men jag blir orolig ialf.

Brollie: när började du gå "vanligt" sen då?

• lieh

Samma här, sprang och gick alltid på tårna!

• Anonym (trådstart)

åh va skönt o höra att det inte e så ovanligt som jag trodde

• sparv78

det är ganska vanligt. men det är viktigt att hon KAN stå på hela foten, annars kanske hennes hälsenor är för korta. Vet en som fick operera hälsenorna på sin flicka, men hon var ju nått år då. Snacka med BVC.

• Minna07

Tror att det är helt normalt. Alla småttingar jag sätt har stått och "gått" på tårna då man håller dem i händerna. Men fortsätter din tös gå så då hon börjat gå själv kan hon vara tågångare. Men det är nog inget du behöver oroa dig för

• Jii

Precis som sparv78 skrev- kolla så att hon KAN stå på hela foten. Men det kanske är det som de på BVC redan kollat.

• Anonym (trådstart)

hon kan stå på hela foten, men hon vill hellre bara stå på tå..
    tänkte om hälsenan kan bli förkort om den aldrig "töjs ut" i o m att hon aldrig står på hela foten?

• Brollie

Jag gör det fortfarande inte! Eller, jag går för det mesta på hela foten, i skor skulle jag aldrig på på tå men hemma gillar jag att gå barfota o på tå, tycker det är skönt.
    Vet inte hur gammal jag var när jag började sätta ner hela foten.
    Jag tror din dotter är så liten att det kommer av sig självt, men de ska lyssna på dig på bvc tycker jag, prata igen o förklara din oro.

• Brollie

Du kan ju stretcha foten lite så hälsenan sträcks, men jag tror som sagt att det kommer av sig självt!

• Anonym (trådstart)

jag ska nog prata med dem igen.

men skönt o höra att det inte var så ovanligt ändå

tack för svar

• Plippi

Börjar med att skriva att eftersom ditt barn bara är 8 mån så behöver du nog inte oroa dig än. Men om hon fortsätter, så finns det saker att göra åt det.

Jag har en tågående åttaåring hemma. Hon hade korta hälsenor, men det mesta "sitter i huvudet". Hennes hjärna är programmerad att gå så och det är inte så bra. De flesta tågående barn växer ifrån det när de blir större. Läkarna tror dock inte att min flicka är en av dem. Hon har sovit i speciella hylsor, som tänjer ut hälsenorna i tre år nu. I höstas fick hon Botox i vaderna(de gör oftast det istället för op nu), och var sedan gipsad med foten uppåt i fyra veckor.

Det sjukgymnasterna säger är viktigt är att ha stabila skor. Det är ju viktigt för alla små barn. Köp skor i kängmodell till din dotter. Typ sådana där kavatkängor. Då blir det svårt för henne att gå upp på tå.

Svar på tråden Står på tårna!?