• Otolig

Alperna med 15-månaders???

Hej!
    Är jättesugen på att åka skidor och tycker inte svenska fjällen är så kul. Vill därför veta allt av ni som har varit i Alperna (spelar ingen roll om Italien, Österrike eller Frankrike). Hur ska man bo (tyvärr verkar det vara ovanligt med lägenheter), vad ska man tänka på, etc..någon som kan tipsa om någon mysig ort som inte bara är skidåkning utan mysig även om man inte åker utför..

• Svar på tråden Alperna med 15-månaders???
  • Annan

Vi har varit i Alperna två gånger med vår dotter, 1a när hon var 8 mån och andra när hon var 19 mån och det har funkat jättebra (förutom lite förkylningar och feber men det är sånt man får räkna med). Om en vecka åker vi till Österrike med vår nu 2,5 åriga dotter och 6 mån son.
    Men vårt tips är däremot att åk med någon annan familj eller vän för om man inte är riktig slalomfreak så är det kul att kunna ha sällskap i backen (och även nedanför backen).
    Vi ahr åkt ihop med kompisar som har en son som är ungefär likagammal som vår dotter och har då gjort så att två har åkt slalom förmiddag och sen har vi bytt vid lunch så de andra två kunde åka. Suveränt, man kommer billigare undan eftersom man bara behöver ett liftkort/par och man åker likamycket skidor (man sitter inte och sölar lika mycket på serveringar.
    Vi har bott i lägenhet båda gångerna, 1a gången bokade vi själva och andra gången åkte vi med sportresor.

Oj det blev en hel roman, men fråga gärna mer om du vill för vi tyvker helt klart att det är värt att åka till alperna och kommer fortsätta göra det, förhoppningsvis så kommer barnen också tycka det är roligt (Hmm de har nog inget val )

• Annan

Glömde skriva, 1a gången var vi i Flachau (Österrike) och andra gången in SaasFee (Schweiz), jag gillar de flesta alpbyar, men SaasFee hade nog lite mer charm än Flachau (men Flachau har lite bättre mat...)

• KajsaSthlm

Instämmer med Annan. Om ni ska åka se till att åka med några andra då. Annars blir det lite trist.

Vi var i Flachau med vår då ca 15 månader gamla dotter. Vi reste flera stycken och turades om att åka skidor. Några gånger var svärfar barnvakt så att min man och jag kunde åka lite tillsammans. Flachau var OK. Men jag gillade inte skidåkningen som var i direkt anslutning till byn. Oftast tog de andra bussen till skidsystem i närheten t ex Flachauwinkl, Kleinarl och Zauchensee. Det gjorde att det blev lite svårt att bytas av när den som hade dottern hellre ville vara kvar i byn. Det var inte tal om att åka på bussarna med barnvagn i rusningen. Folk var som galna och trände sig på för kung och fosterland med skidutrustning.

Var i Sölden för ett par år sedan. Där tyckte jag att skidåkningen var bättre. Men då åkte vi utan barn och byn bestod i princip av en huvudgata.

Badgastein är ju trevligt, men jag vet inte hur skidåkningen är där, och så ligger det väl på något lägre höjd och är inte lika snösäkert...

• Pippilina

www.alpbach.at
    Barnvänligt, fina billiga lägenheter, mysigt, ganska litet, bra skidåkning. Rekommenderas varmt!

• silverutter

Hej och vad bra att hitta er tråd! Vi ska till Val d'Isere med vår dotter på tre månader. Om två veckor. Vi kommer inte åka skidor med henne, men vill gärna få tips på vad att tänla på vad gäller utrustning.- Skidglasögon är viktigt har jag förstått. Vår tanke är att ha en topp med bra restaurang som basecamp och sen turas om att ge oss ut i backarna. Tyvärr tar hon inte nappflaska ännu, så jag blir ganska fast med amningen. Men det får bli lite på ett annat sätt i år. Alla tips och bra idéer och glada hejjarop är välkomna!

• Annan

Silverutter: Stora hejarop från mig, har precis kommit hem från Zillertal med våra barn, 2,5 år och 6 mån. Funkar jättebra att ha en restaurang som basecamp!! Tänk bara på att inte vara för högt då barnen kan känna av höjden. vi har alltid suttit på 1:a station upp från byn, ca 2000 m.

• silverutter

Tack Annan för dina hejjarop och goda råd!
    Ja nu far vi på lördag. Tjejen har nu fått solglajjer och ulldräkt. Det ska bli väldigt spännande. Bara det att chockera fransmännen med att amma jättebebis på allmän plats... Vi
    är mest nervösa över flygresan nu.

• Annan

Silverutter: Ha det underbart i de franska alperna! Bara lite avis Vill ju åka igen, det är ju så underbart med skidsemester. Det kommer säkert gå strålande med flygresan, er lilla tjej kommer inte märka av nåt det har inte nåt av mina barn gjort när de var så små.. Nåt jag har märkt med mina bara är att det är bra att ha något man kan lägga över huvudet på de, tex en liten handduk eller nåt om de behöver sova på flyget. Mina har haft svårt att koppla av annars när det finns så mycket att titta på, bättre att kunna skärma av de, då somnar de snabbt..

Svar på tråden Alperna med 15-månaders???