• JoPoAnWi

Keeshond vs Sheltie?

Det är dessa hundraser det står mellan.
    Vi har haft 2 st Shetland Sheepdog(Sheltie)och fullkomligt älskar den rasen. Men nu har jag läst mycket om Keeshond och den verkar vara ganska lik Sheltie fast lite tuffare.Den älskar tydligen barn och är inte ljudkänslig,och det går inte vara i detta hushållet med 4 högljudda killar
    Tyvärr har jag ingen som helst erfarenhet av denna ras, men hoppas på att någon här har det.

• Svar på tråden Keeshond vs Sheltie?
  • Uncia

jag har vänner som haft kees i många år. en trevlig och pigg hund som inte har några problem med barn, så länge dem såklart låter hundne vara i fred i mellanåt.
    en kees-uppfödare jag känner har 6barn hemma.

dem är glada, och älskar sin familj. hälsar på folk när dem kommer sen är dem inte så noga. bra allroundhund om man vill träna lite tex lydnad, agility m.m.
    kräver ju en del pälsvård och kan väl upplevas som lite skälliga, men är ju en träningssak.

är i överlag en frisk ras, men dem har lite AD och EP i rasen så det bör man ju kolla upp. en bra uppfödare hd och ad-röngtar sina hundar! tyvärr gör inte några det.

men jag upplever dem som stabila och mysiga. lagom storlek med så. kan nog på en del sätt påminna om sheltien som du skriver. det bästa är ju att du pratar med lite rasfolk och träffar uppfödare och deras hundar så du får känna på det.

• Julia85

Den erfarenhet jag har av sheltie är att dom kan vara otroligt rädda för barn! Har träffat 4 st som alla är rädda för främmande människor och barn.
    Min systers sheltie köpte hon av en bra uppfödare, och dom märkte på en gång att hunden var otroligt rädd för nytt folk och små barn. Visst har det gått bättre och bättre ju längre tiden går, men han är fortfarande rädd ibland.

Min sambos pappas sambo har 2 st sheltie och båda är rädda för barn! Dom vågar inte gå nära något barn utan skäller eller går och gömmer sig.
    Sen har en kompis en tik också och hon är även där rädd för främmande folk och barn. Det går bra nu med hennes egna barn.

• Just A Girl

Min mamma är sheltie uppfödare och har en sådär 9 hundar hemma just nu, de minsta är 9 veckor och den älsta 9 år. Det går hur bra som hälst med mina barn som är 3,5 år och 1 år och de är ganska vilda. Det är en av dem som det inte går ihop med, men hon blev skrämd av ett barn när hon var valp så det sitter i.

Sheltie är en bra hundras, både till sällskap och tävling eller utställning.

• Moder Jord

Vad roligt.! Jag har själv haft två shelties men känner mig nyfiken  av Keeshond och så dök din tråd upp!

Det är i motvind och inte i medvind som en drake stiger!
  • KisseNova
    Julia85 skrev 2007-02-11 08:14:04 följande:
     Min sambos pappas sambo har 2 st sheltie och båda är rädda för barn! Dom vågar inte gå nära något barn utan skäller eller går och gömmer sig. Sen har en kompis en tik också och hon är även där rädd för främmande folk och barn. Det går bra nu med hennes egna barn.

Antar att du menar Dominics farmor?? Det är ju deras eget fel, sen säger inte jag mer.

Min mamma har en sheltie som är helt underbar. Har aldrig hört henne skälla trots att det kan bli väldigt livat hemma hos min mamma ibland. Wilma som hon heter är väldigt försiktigt mot barn, men det är inga problem att barn får klappa henne. Hon går bara lugnt iväg när hon tröttnar. Går bra ihop med alla hundar och människor. Hon är uppvuxen på en kennel, där hon var avelstik tills hon kom till min mamma 7 år gammal.
    Wilma var tex med på min syster "kalas", och hon trivdes kanon trots att det både fanns främmande barn och vuxna.

Så tyst, lugn och allmänt go som Wilma så ska en sheltie vara
  • lilyminna

min sheltie är absolut inte rädd för barn...hon gör heller inte nåt när hon blir irriterad mer än att går undan

tycker det är en superbra ras och jag kommer aldrig ha nån annan heller:D

• KisseNova
    lilyminna skrev 2007-02-12 20:05:36 följande:
    min sheltie är absolut inte rädd för barn...hon gör heller inte nåt när hon blir irriterad mer än att går undantycker det är en superbra ras och jag kommer aldrig ha nån annan heller:D
    Låter som min mammas Wilma ju .

Tycker verkligen att det är synd att det finns skälliga och gapiga shelties som drar ner denna ras. Ofta så beror ju allt på uppväxten hur en hund blir. 
  • Peppa

Jag har haft Shelties på kurs och en BRA sådan är en trevlig hund, men dessvärre så är det få som är stabila. Nervösa tendenser, skotträdsla och svårt att avreagera ( en "bra" hund kommer över att den blev skrämd som barn)
    Lätt att gå upp i varv brukar de också ha, men som sagt så har jag träffat några mentalt stabila och arbetsbara shelties och de var helt underbara men kanske lite veka för min smak.

• Peppa

Glömde lägga till att man i alla småhundsraser ska leta noga efter föräldrardjur med andra meriter än enbart utställning eftersom det säger ytterst lite om hundens mentalitet.

• Peppa

Glömde lägga till att man i alla småhundsraser ska leta noga efter föräldrardjur med andra meriter än enbart utställning eftersom det säger ytterst lite om hundens mentalitet.

• lilyminna

kissynova:

visst är de synd att okunniga hundägare skapar nervösa hundar...o det gäller ju inte bara för sheltien...

Jag håller helt med dig på att en sheltie i en bra miljö blir en stabil hund.

underbar ras är det alltså!! jag hoppas hoppas att det tar sig nu när vi ska para vår lilla tik:D

• JoPoAnWi

Tack för alla svar och synpunkter!
    Är nog ganska övertygad att det nu lutar åt en Keeshond. Upplevde ju mina Shelties som något osäkra när det gällde barn, och de blev bra behandlade av våra barn(och även andras).Men jag vill ha en hund som är lite "tuffare" och det verkar Keeshonden vara.

Svar på tråden Keeshond vs Sheltie?