• Snufserufs

Får en ssk spola öron utan delegering?

Hej!
    Jobbar på ett gruppboende och en dam som har använt Revaxör ber mig nu spola hennes öron.
    Detta gjorde jag senast för ca 10 år sedan.
    Vet hur man gör men blir nu väldigt osäker på om jag inte ska ha delegering av dr först?

• Svar på tråden Får en ssk spola öron utan delegering?
  • FaRieTaLe

Men som ssk har du väl delegering på det?
    Det är väl uskarna som behöver få det delegerat av en ssk?

• Snufserufs

Har inte fått det av vår läkare.

• carsha

en doktor ska kolla öronen först..så att det är riskfritt att spola...jag jobbar på en vårdcentral och så funkar det hos oss.

• Snufserufs

Hittade detta nu -

Ansvar
    En läkare ska alltid vara ansvarig för behandling av vaxpropp (SOSFS 1999:5 (M)). Örat ska undersökas av läkare såväl före som efter spolning.

Delegering
    Öronspolning kan delegeras till undersköterska eller sjuksköterska under förutsättning att denna har erforderlig erfarenhet och kunskap om uppdraget. Till sjuksköterska, med praktisk och teoretisk erfarenhet av arbete med otoskop och öronspolning, kan även bedömning och behandling av vaxpropp delegeras (SOSFS 1997:14). En skriftlig, personlig delegering ska upprättas av läkare med reell kompetens.

• Arrax

När jag jobbade som usk inom hemtjänsten så spolade våran dsk öronen på pensionärerna.

(¯`°?.¸ ♥ Sprayare ♥ ¸.?°´¯)
  • FaRieTaLe

Men är det inte skillnad på Revaxör och just det som kallas spolning som de gör på lasarettet?

Sen går väl damens apoteksärenden tillsammans med resten av hennes mediciner och då är det väl avdelningschefen eller läkaren som skrivit in det?

Så fungerade det på ett ställe jag jobbade på iallafall.

• luddegos

Som ssk får man endast spola öronen om man har kunskap om hur man gör!! Det kan gå fel och man kan spränga trumhinnan om man sprutar på fel sätt!

Jag skulle be någon annan eller vänta på doktorn och du inte är helt säker på vad du gör!

♥Ludvig, my love ♥
  • FaRieTaLe

Men Revaxör kan man ju köpa själv på apoteket och spola hemma.
    Då kan ju damen spola själv då eller får hon inte göra det heller?

• Snufserufs

Jag vet hur man gör men pratade precis med min kollega som i sin tur hade pratat med en läkare om samma sak för ett tag sedan.
    Dr vill inte ge oss delegering på att spola utan vill att pat kommer till vc för att göra det där.
    Problemet löst!

• luddegos

Så bra att det löste sig! Känns alltid dumt att göra ngt man är osäker på att man får lov att göra

♥Ludvig, my love ♥
  • Snufserufs

Kruxet är att gå upp och prata med tanten sedan!
    Hon är inte den lättaste vårdtagaren vi har om man säger så.....
    Det lär bli ett låååångt samtal!

• asaA

Ja, det där med spolning är inte så enkelt som det låter. En ssk skulle spola vår dotters öra för hon trodde att det var en vaxpropp, som tur var kom en annan ssk för att utföra momentet och hon utbrast "men här kan jag ju inte spola, det är ingen vaxpropp, trummhinnan har ju brustit".........så var det med det!
    Så då blidde det några andra undersökningar men det är ju en annan historia

• eisa

Va fan jag fick spola hejvilt som ssk-elev hahaha!

• Snufserufs

Fast då hade du kanske ett otoskop och/eller en läkare i närheten?
    Jag har inget av detta :0)

Svar på tråden Får en ssk spola öron utan delegering?