• dahrma74

snälla hjälp ang räkna ut flerbarnstillägg...

Hej
    Vet att detta är för föräldrapenning, men kom ej åt ekonomidelen under allmänna rubriker.... (konstigt) Har en fråga ang barnbidrag som jag undrar över. Jag har 3 st barn tillsammans med min exman. Ska snart ha mitt 4:e tillsammans med min nya sambo som ej har barn sedan innan. Eftersom det är mitt 4e barn så blir det ju flerbarnstillägg och det ganska mkt med 4e barnet jämfört med 3e. MEN.... nu har min exman skrivit över halva barnbidraget på sig så det betalas alltså ut ca 1800 till honom varje månad och 1800 till mig. Hur räknar man ut barnbidraget då????? Inte kan det ju bli fullt flerbarnstillägg då. Har ringt till försäkringskassan och hon försökte förklara för mig hur de räknade och jag fattade absolut ingenting. Det jag fattade var att det skulle bli ca 300 kr i flerbarnstillägg på detta 4e barb????? Hur räknar man? Snälla hjälp!!!!
    Kram från en förvirrad snart 4barnsmamma

• Svar på tråden snälla hjälp ang räkna ut flerbarnstillägg...
  • dahrma74

hej igen
    Tack så mycket....Har även varit inne på fk hemsida innan jag skrev mitt första inlägg men hittade ingenting då, så det var jättebra att jag fick läsa detta....Suck....dock fattar jag inte riktigt ändå hur de baserar flerbarnstillägget. Att de delar det med 4 (antalet barn) ? Istället borde det väl vara antalet veckor imånaden, dvs 2 veckor som vore rimligt, eller. Och enligt tabellen verkar det bara som om det blir ca 160 kronor i flerbarns tillägg... Ja jag fattar ingenting, men det kanske beror på att det är sent nu...hihi.... Tack i alla fall. Ska sitta ner i lugn och ro imorgon och läsa länken till fk hemsida som är ovanför här.
    Ha det så bra........

• Jasusu

Nä jag är inte så insatt,men spontant så säger jag att flerbarnstillägget grundar ju sig på antal barn så då vore det ju rimligt att man går efter barnen och barnbidragen och inte månader mm.

Jag hoppas att någon kan förklara det för dig!
  • dahrma74

jo visst kan jag väl hålla med dig om det, men att flerbarnstillägget sjunker från över 1000 kr för 4:e barnet till drygt 100 kr bara för att barnbidraget är delat förstår jag inte. Alltså hur de räknar för att få det att gå ihop.... Men men... jag får ringa till försäkringskassan igen och se ifall jag blir lite klokare av det...
    Tack för att du tog dig tid att svara...

• Jasusu

Ja..det kan jag hålla med dig om är konstigt faktist!

Det uppmuntrar ju inte direkt till att dela barnbidraget.
  • Lilla K

Förmodligen är det väl så att du först får ett halvt flerbarnstillägg för det 4e barnet, för det är ju bara du och inte din sambo som har 4 barn. Sen kan det vara så att det beloppet delas igen, om du bara har de andra 3 barnen 50? Så de har nog inte delat beloppet på 4, utan delat det två gånger.

Hade du haft alla 4 barnen på heltid, så hade nog beloppet bara delats på 2. Känns det logiskt?

• Lilla K

Flerbarnstilläget för barn 4 är 1 314 kr, som sen halveras till 650 kr. Och sen har du delat vårdnad för de andra 3, och då halveras det igen, till 325 kr.

Så TROR jag att det räknas...

• Lilla K

Nej, fel av mig, det är inte hela 1 314 som avser 4 barnet ju!! *trött*

• dahrma74

Nej det känns inte heller logiskt för hade jag haft alla 4 barnen på heltid så hade flerbarnstillägget blivit över 1000 kr för det 4:e barnet. Var inne och kikade på länken till försäkringskassan här ovanför och blev definitivt inte klokare på det. Hade det varit som du, Lilla K, skriver så hade jag varit nöjd, men nu delas flerbarnstillägget med 4, dvs antalet barn.... Ja jag fattar nada..... Tror inte fk heller fattar hur de räknar.....
    Tack för alla svar....

Svar på tråden snälla hjälp ang räkna ut flerbarnstillägg...