• Lilla bebisen Natalie

Ultraljud bilder förstörs vid inplastning?

Läste i en gammal tråd att ultraljudbilder förstör vid laminering eller inplastning,
    hade ingen aning, tog en kik i mitt fotoalbum och kollade in gummans ultraljudbilder, men dom var inte svarta eller blekta, dom ser ut precis som när jag fick dom, och jag har plastat in dem, fast inte med någon maskin utan med plast som följde med ett paket fotopapper.
    Hoppas för guds skull inte dom blir förstörda
    Någon som vet hur jag kan förebygga att dom blir förstörda???

Mamma till Natalie 061011
  • Svar på tråden Ultraljud bilder förstörs vid inplastning?
  • bea85

det ända jag hört e att ljus förstör dom min sons ena ul bild e förstör men som tur hade jag skanat in den så den finns ju kvar ändå

• nallea

japp plast gör att de blir svarta.

• Lilla bebisen Natalie

hur lång tid brukar det ta innan dom blir svarta??

Mamma till Natalie 061011
  • Aquariana

Har hört att om man platsar in dem med sån där lamineringsmaskin så blir de svarta, direkt... Det är nog värmen de inte tål. Vanlig klisterplast funkar nog efter som dina hållt sig.

• Lisa 74

värme kan förstöra dem, så man ska inte laminera, tror inte att det gör något att plasta dem.

• nallea

ingen aning, frågade inte när vi var å gjorde ul.

• Aquariana

Mina ha legat i en plastfick sen 2003 och de ser ut som när vi fick dem.

• Supermamman71

Det är när man kör dom i typ laminatinplastning dom blir svarta, Finns bild mm på det på östra med varning att inte göra det

• ladyS

Mina ultraljudsbilder blev förstörda när jag plastade in dom. Som tur var fick jag komma dit dagen efter och ta nya.

• ladyS

De hade ingen varningsskylt på Östra när detta hände mig men jag visade dom bilderna och efter det så satte dom upp en skylt. Barnmoskorna hade själva ingen aning om detta förrän jag visade dom bilderna.

• Isfjord

När man monterar fotografier är det viktigt att välja RÄTT SORTS papper eller plast. Även eventuellt lim eller fotohörn ska vara syrafria.
    Pappersblad eller plastfickor i bra fotoalbum eller fotoramar är SYRAFRIA. Billigare album och ramar är inte syrafria, de gulnar. Papper och plastfickor godkända enligt "Svenskt arkiv" är syrafria, en dagstidning däremot trycks inte på syrafritt papper och gulnar därför fort. Vanlig tejp gulnar och släpper, men dokumenttejp sitter kvar utan att släppa eller gulna.
    Det är viktigt att fotografier enbart kommer i kontakt med syrafritt material. Lika viktigt som att kontrakt, avtal, protokoll mm skrivs ut med laser på arkivpapper och undertecknas med kulspets/bläckpenna godkänd enligt svenskt arkiv.

• Beppis

vi fotade av våra ultraljudsbilder, för att ha en form av "backupp". Litar inte alls på att inte allt kan förstöra bilderna.. typ

• liraloppan

Tycker att du ska scanna av dina bilder o framkalla dom på riktigt fota papper. Då har du ju också reserver i datorn + riktiga på foto papper + orginalet.

• Isfjord

"Tycker att du ska scanna av dina bilder o framkalla dom på riktigt fota papper. Då har du ju också reserver i datorn + riktiga på foto papper + orginalet."
    Bra att kopiera, men fotokopian måste också förvaras syrafritt, och skyddad från starkt ljus, fukt mm.
    Och vad gäller den digitala filen är det värt att ta en tankeställare. Hur många bilder eller textdokument har du på hårddisken som är tio år gamla? Hur många har du på disketter, skivor eller liknande media? Fungerar cd-skivorna? Har du diskettstation som kan läsa tex 5½-disketter? Eller har du flyttat över dokumenten till nyare mediatyp varefter de gamla har försvunnit?
    Det är inte omöjligt att spara digitala filer, men man måste redan från början vara medveten om att vissa media har begränsad livsläng. Mediatyperna ersätts av modernare, operativ och program moderniseras och är inte alltid så bra på att läsa gamla filer. Man löser problemet genom att spara viktiga filer dubbelt, kontrollera dem regelbundet och vid behov flytta till nytt media eller konvertera till nytt filformat.

Svar på tråden Ultraljud bilder förstörs vid inplastning?