• systernegativ

När är man körklar?

Ja, precis som rubriken lyder: När man körklar?

Maken och jag konsumerade lite mer whisky än planerat igår, och är osäkra på när man egentligen kan sätta sig i bilen?

Drack sista halv elva kanske, det blev väl 1 cider och 4 4:or whisky eller nåt, han drack mer.

Hur räknar man ut när man är körklar?

• Svar på tråden När är man körklar?
  • Månflickan

Går inte att räkna ut tyvärr, men för säkerhets skull ska man vänta 12 timmar men det är inte ens säkert då att du är körklar. Jag funderade på samma sak i går. Väntade 12 timmar och sedan krockade vi!!!! Jag var så glad att inte polisen blev inkopplad för man vet ju inte. Det KUNDE ju visat spår av alkohol. Nu berodde ju inte bilolyckan på att jag drack dagen innan utan att jag var i en ny stad och tog en korsning för en rondell och blev påkörd.

• flislisan

Kroppen förbränner i genomsnitt mellan 1,5 och 2 centiliter 40-procentig alkohol i timmen.
    Nedan ser du en mer utförlig tabell över hur lång tid förbränningen tar.

En flaska mellanöl (33 cl)
    Ca 2 timmar

En mellanöl (50 cl)
    Ca 3 timmar

Ett glas vin (15 cl)
    Ca 2,5 timmar

En flaska vin (75 cl)
    Ca 14 timmar

En snaps (4 cl)
    Ca 2,5 timmar

En halv flaska sprit (35 cl)
    Ca 23 timmar

• Marline

Du räknar ut hur många centiliter du druckit och sedan räknar du 1,5 cl/h sedan det att du började dricka. Då har du ungefär när kroppen avverkat all alkohol.

• Månflickan

Ja men den tabellen ska tas med en stooor nypa salt för alla förbränner olika.
    Jag skulle aldrig kunna gå på fest och dricka ett glas vin och sedan ta bilen hem efter ett par timmar. Skulle inte våga.

• flislisan

jag vet...(läs nedan...)
    Du kan inte göra mycket för att förbränna alkohol snabbare. Det finns några små skillnader i förbränningstakten mellan den som väger mycket och den som väger lite, men den skillnaden är marginell.
    Även om du förbränt all alkohol du druckit dagen innan säger inte det att du är helt återställd. Undvik därför aktiviteter som kräver att du är skärp de första timmarna efter att alkoholen gått ur kroppen. Bilköring är extra känsligt. Har du druckit mycket kvällen innan är det allra bäst att låta bilen stå hela dagen efter. Tester har visat att körförmågan har varit nedsatt hela 20 procent även när testpersonen varken haft alkohol kvar i blodet eller känt sig bakfull.

• Marline

Det är klart att du ska vänta några extra timmar innan du sätter dig i bilen. Det jag grundar det jag skrev på är körkortsboken (min man håller på att ta körkort) så du kan ju som jag tidigare skrev UNGEFÄR räkna ut när kroppen förbränt alkoholen.

• mjukisvicki

jag har som en helig regel för mig själv att aldrig köra dagen efter. om man nu måste så får det bli efter fyra taget.

• systernegativ

Tack så mycket för svaren

Svar på tråden När är man körklar?