• stjernan

maxpuls vid träning??

Vad är det egentligen som gäller vad beträffar hur hög puls man "får lov att ha" vid träning? Har hört två olika saker:

- så länge det känns OK är det OK

- man ska inte ha högre puls än 150-160 vid träning (har inte hittat nån förklaring till detta påstående, nån som vet??)

Vad är det som stämmer? Jag vill gärna fortsätta träna step up så länge som möjligt, men har ingen lust att lägga ut en massa pengar på en pulsklocka. De senaste gångerna jag tränat har jag sänkt lådan och inte gjort några hopp, det har känts OK.

• Svar på tråden maxpuls vid träning??
  • Mamsell

Anledningen till att man råder folk att ligga under 140-160 (siffran kan variera) har förmodligen med barnets syresättning att göra.

De utgår från normal maxpuls hos en kvinna och skattar att för hög arbetspuls under en längre tid kan göra att barnet skulle kunna påverkas menligt, antingen av stress, bristande syresättning eller "mjölksyreförgiftning" eller dylikt.

Om detta stämmer eller inte har jag egentligen ingen aning om, men eftersom man får drastiskt ökad blodvolym och ibland sänkt järnvärde vid graviditet känns det inte helt omöjligt att för överdriven träning skulle kunna påverka barnet negativt.

Däremot är såklart arbetspulsen olika för olika individer. Det enklaste sättet att veta att man håller sig under "överdriven puls" är att notera sin egen andning. Så länge du motionerar i "prattempo" och inte behöver andas forcerat, lär din träning knappast skada fostret.

• Linsen

Såsom jag har fått förklarat för mig så bör man ej ligga över 140-150 och detta enbart pga att i en graviditet så ökar blodmängden i kroppen och detta gör det jobbigare för hjärtat att pumpa runt, en höjning av pulsen ökar ju ansträngningen ytterligare för hjärtat så det är värt att tänka på.
    Jag tränade mycket under min graviditet och tyckte det fungerade perfekt att ligga på den nivån, man fick hålla på lite längre bara. Idag hatar jag motionscyklar

• Alicia 72

TS, du behöver inte köpa en pulsklocka om du inte har lust med det.
    Pulsrekommendationerna SKA ju dessutom vara individuella eftersom vi alla har olika maxpuls att utgå från.

Jag har en pulsklocka men använder den faktiskt inte. Jag tänker på att inte bli så andfådd att man liksom håller på att tappa andan och får blodsmak i munnen. Håller andningen på en lite lägre nivå än annars.
    Sen är pass med inlagda intervaller jättebra för gravida för då ser man till att hjärtat inte slår för fort under lång tid utan bara ökar under intervalltopparna.

Jag tycker kroppen är jättebra på att prata själv också, om man bara lyssnar. Börjar t.ex. bli tokandfådd för ingenting på vissa spinningpass (dagsformen kan skilja sig rejält...) och de dagarna tar jag det lugnare, ökar inte så mkt som man ska i intervallerna och ser till att återhämta mig rejält mellan topparna.

Det får bli lite som det blir nu, som sagt - träning under graviditet ska inte gå ut på att få bättre kondition/bli starkare utan att i mesta möjliga mån behålla det man redan har.

Lycka till!

Svar på tråden maxpuls vid träning??