• Lilla bebisen Natalie

Ni som scrapbookar Använder ni syrafritt fotopapper?

Jag undrar om ni använder syrafritt fotopapper i era scrapbooking album på bilder ni skriver ut själva hemma. (för att undvika att bilderna gulnar eller blir förstörda med åren)
    Gör ni det så skriv vad pappret heter och vart ni beställt det =)

Mamma till Natalie 061011
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ni som scrapbookar Använder ni syrafritt fotopapper?
  • Lilla bebisen Natalie

Ni som svarat ja vart köper ni det?

• Freiya

det undrar jag me, har jag sldrig tänkt på att kolla! finns det alltså?

• Ejris

Mina fotopapper jag testat innehåller en viss del syra MEN tillvärkarna ger (förhoppningsvis att det stämmer) en hållbarhet på 100 år (hur de nu sak kunna det men att det inte funnits datorer o skrivare i 100 år än;)

Viktigaste är att ha allt runt om syrafritt så det inte blir kemiska reaktioner.Eller föröker ska man väl säga för på en eller annan layout har man nog slarvat :S

Inte ens labb framkallade foton är syra fria!

• Lilla bebisen Natalie
    Ejris skrev 2007-02-11 14:12:32 följande:
    Mina fotopapper jag testat innehåller en viss del syra MEN tillvärkarna ger (förhoppningsvis att det stämmer) en hållbarhet på 100 år (hur de nu sak kunna det men att det inte funnits datorer o skrivare i 100 år än;)Viktigaste är att ha allt runt om syrafritt så det inte blir kemiska reaktioner.Eller föröker ska man väl säga för på en eller annan layout har man nog slarvat :SInte ens labb framkallade foton är syra fria!
     vad heter sorten fotopapper du har?
  • Lilla bebisen Natalie

Hittade precis det här:

www.epson.com/pdf/LightfastCPD_15334R2.pdf

Lite längre än 30 år vill jag allt att mina foton ska hålla, blir väl att köpa ny skrivare med isåfall har en epson stylus photo R220,
    Vad har ni för skrivare?

• Lilla bebisen Natalie

Premium Glossy Photo Paper höll visst bara i 23 år

• Lilla bebisen Natalie

Kan ingen skriva vad pappret heter????? ni som använder syrafritt

• Mizty

Om man använder orginalpatroner till sin skrivare och papper av samma tillverkare så har man den bästa möjliga hållbarheten! Vi använder en canon fotoskrivare med canons fotopapper, det ger en hållbarhet på  100 år i album, 30 år i ram och 10 år om dom utsätts för extremt mycket sol. Det är i alla fall vad alla våra leverantörer säger till oss på Svanströms och vi säljer mååånga skrivare...

Caroline, stolt mamma till Phenom!
  • Lilla bebisen Natalie
    Mizty skrev 2007-02-11 19:44:42 följande:
    Om man använder orginalpatroner till sin skrivare och papper av samma tillverkare så har man den bästa möjliga hållbarheten! Vi använder en canon fotoskrivare med canons fotopapper, det ger en hållbarhet på  100 år i album, 30 år i ram och 10 år om dom utsätts för extremt mycket sol. Det är i alla fall vad alla våra leverantörer säger till oss på Svanströms och vi säljer mååånga skrivare...Caroline, stolt mamma till Phenom!
    jag har varit inne på cyberphoto och kollat på skrivare, såg det med 100 års hållbarhet, och det låter jätte bra, bra mycket bättre än 23 år..

Dom jag har kollat på är Canon Pixma ip6700D och Canon Pixma ip5300, vilken är bäst?
    Tänkte att du kanske vet eller tror eftersom du skrev att du säljer skrivare =)
  • Ejris

canon pixma 3000 har jag den ahr utgått men fins ju andra.
    använder ALLTID orginal patroner!
    papper bästa är canons egna både matta o blanka.

g ahr satt upp några layouter nu 2 år sen som hänger i plastfickonra MEN i sol halva dagen det syns inte på dom att de är så pass gamla...fast ajg vet ju att man inte förvarar foton så;) men vill ha en egen test.

• Freiya

jag har Canon Pixma iP6600D. den är jättebra!
    provade att skriva ut på HP-papper men det blev inte alls bra, men nu har jag köpt canon-papper och det blir jättebra foton!

• Lilla bebisen Natalie
    Freiya skrev 2007-02-12 12:11:53 följande:
    jag har Canon Pixma iP6600D. den är jättebra!provade att skriva ut på HP-papper men det blev inte alls bra, men nu har jag köpt canon-papper och det blir jättebra foton!
    åh vad roligt att den är bra!
    Jag har precis beställt den på internet, efter att ha granskat ett antal tester :)
    Den verkar väldigt bra med !
    Vad kostar bläcket till den?
  • Freiya

lilla bebisen natalie: va bra :)
    jag har ingen aning om vad patronerna kostar faktiskt...men jag vet att dom räcker rätt länge iaf :)) jag fick den när jag fyllde år i början av september, och har skrivit ut en hel del foton, men dom är inte ens halvtomma ännu! men dom kostar nog sådär 150:- skulle jag tro. 47 tror jag det va om man köper kopior..

Svar på tråden Ni som scrapbookar Använder ni syrafritt fotopapper?