Får invandrarbarn inte chans att utöva sina dyrare intressen?
Jag blev väldigt illa berörd förra veckan då jag var på min ridskola. Jo, visst är det bara svenskar på ridskolan, det har jag märkt...och enbart svenskar. Av alla de 100-tals barn och vuxna har jag inte sett eller hört en enda invandrare.
Men vad som hände var följande:
Tre småflickor (ca 7-11 år) med tydligt utländskt utseende var i stallet och kikade på hästarna... Jag började genast småprata med dom, pratglad som jag är..frågade om de gillade djur, om de skulle rida, vilken häst de gillade mest osv... Då berättade de att de älskade hästar men att de ej fattade att man i Sverige måste betala för att rida, för i deras hemland xxx så kunde man rida både häst och mulåsna överallt gratis.. Jag förklarade att här finns tyvärr inte djuren överallt. De sa dock att de gärna vill rida, men att det är en för dyr sport (troligen har föräldrarna sagt det till dom). De fortsatte berätta om hur bra det var på den fronten i hemlandet, och hur dyrt det var här... Likväl stannade dom hela vår lektion och satt och tittade fascinerat på lektaren på våra övningar....
Detta rörde upp massa tankar hos mig; visst var vi en låginkomstfamilj när jag var barn, men vi fick prova på olika sporter ändå....kanske var det för att föräldrarna prioriterade oss...kanske för att de hade jobb...kanske för att vi bara var 2 barn....
Jag blev väldigt illa berörd över detta och tyckte så synd om barnen.....
Vid eftertanke stämmer det: Det är ENBART svenskar på ridskolan...varenda unge är en lintott! Blond, med utmärkt svenska, och väluppfostrad....
Kan ridning och annan dyr sport va en klassfråga??
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-12 11:44:26:
JA, det finns även svenska barn som inte har råd (vi hade inte råd t ridning just), men i detta fall stack barnen ut med både utseende, stil och brytning så att jag fick för mig att de säkert är extra fattiga.... Av det jag har läst och hört i media så har flyktingar det väldigt svårt, kanske färgade det mina känslor.....