• atelli

Amning och skydd mot förkylningar

Det sägs ju att amning skyddar barnet mot förkylningar för att barnet får antikroppar av mamman.

Varför gör man inte förkylnings"vaccin" av dessa antikroppar som finns i bröstmjölk?

• Svar på tråden Amning och skydd mot förkylningar
  • Mafioso

För att det finns hundratals olika förkylningsvirus och barnet får ju bara antikroppar mot just det viruset som mamman utsätts för och inte för några andra.

• AnneSophie
    atelli skrev 2007-02-11 14:39:17 följande:
    Det sägs ju att amning skyddar barnet mot förkylningar för att barnet får antikroppar av mamman. Varför gör man inte förkylnings"vaccin" av dessa antikroppar som finns i bröstmjölk?

Amning skyddar inte barn mot förkylningsvirus.

Amning kan erbjuda bebisar ett visst ökat skydd mot infektioner, tex öron- och ögoninfektioner, men inget skydd mot förkylning.

Om man väntar tillräckligt länge så får allt en mening.
  • atelli

Okej, men det är ju en ganska allmänt utbredd uppfattning att ammande barn blir mindre förkylda än flaskande dito...

Och visst förändras förkylningsvirusen över tiden, men man säger ju åxå att dagisbarn är mest sjuka första åren och sen "har de fått" skydd mot de flesta virus...

• idis78

Vår son är flaskbarn är 5 månader o varit förkyld en gång.

• atelli

Mina söner är båda flaskbarn och jag har haft "dåligt samvete" för att jag som icke-ammande mamma utsätter dem för förkylningar. Men om det nu inte är så att amning skyddar mot vanliga virus-sjukdomar så kan jag släppa den tanken!

Tycker iallafall att de skulle kunna komma på nån förkylningsmedicin baserad på bröstmjölk. Tänkte att jag fått en toppenidé!! Nobelpriset nästa lixom...

• burnisen

Hallo!! Min Alvin är 4 1/2 månad och ammas hela dagarna låånga men har redan vart förkyld i tre omgångar..så amning skyddar nog inte, däremot har jag hört att om barnet är förkylt mycket under sitt första levnadsår så kommer inte barnet vara så sjukt efter det...nån som hört samma, tvärtemot eller nåt annat?? 

.?:*¨¨*:?.Älskar min Alvin .?:*¨¨*:?.
  • AnneSophie
  • AnneSophie

Men mitt inlägg kom inte med... Vad skumt!
    Nytt försök...

"Allmänt utbredd uppfattning" innebär inte att något är sant. Bara att allt för många ibland lyssnar utan att ifrågasätta.

Amningen är jättebra på många vis, men ammade barn blir precis lika förkylda som ersättningsbarn. Amningen skyddar något mer mot öron- och ögoninfektioner, även om det också är mycket marginellt i Sverige, men förkylningsvirus går inte att stoppa.
    Därimot så får ammade barns immunförsvar en liten tjuvstart genom att antikroppsritningarna (mycket förenklat) förs över från mammans immunförsvar, via mjölken, till bebisens immunförsvar. Men hos ett friskt ersättningsbarn så ska immunförsvaret kunna klura ut antikroppens "utseende" närapå lika snabbt.
    Men för små barn kan dessa timmar kanske göra skillnad såklart.

Jag citerar lite...

Fakta kring bröstmjölkens fördelar är långt ifrån så klarlagda som man får intryck av i medierna. Agnes Wold, docent i immunologi vid Sahlgrenska sjukhuset, hör till dem som är kritiska till hur forskningsläget presenteras av journalister och vårdkedja.
    Enskilda forskningsrapporter lyfts ur sina komplicerade sammanhang och sällan framgår att helt skilda slutsatser kan dras av olika rön.
    Amning skyddar till exempel inte mot allergi, säger Agnes Wold. Det är en myt som började spridas mot slutet av 1980-talet. I själva verket finns det flera välgjorda studier som visar större risk att utveckla allergi ju längre barnet enbart ammas. Tusentals kvinnor har fått sina liv förstörda av dåligt samvete för att de ammat ”för lite” och därmed orsakat sitt barns allergi.

Det finns enligt Wold heller inga studier från i-länder som visar att exklusiv amning, så kallad ”helamning”, är bättre än partiell amning, ”delamning”, vad gäller allmänt hälsotillstånd.

Amning skyddar extremt väl mot blodförgiftning, men det drabbar fyra av tusen nyfödda svenska barn. Det är nästan bara för tidigt födda barn som drabbas av blodförgiftning eftersom de inte hunnit få i sig tillräckligt mycket antikroppar över moderkakan under graviditeten. För dem är det viktigt att få bröstmjölk och det får de också i Sverige. Om inte från mamman så från modersmjölksbank.
    Också när det gäller urinvägs- och öroninfektion, säger Agnes Wold, är amningens skyddseffekter starkt överdrivna.

Ser man till en hel befolkning kan således fördelar med amning påvisas, men långt ifrån så stora som de framstår. I amningspropagandan förvandlas resultaten till att det ammade barnet blir friskare och mår bättre än det flaskmatade, men så är inte fallet.

http://www.niomanader.se/content.asp?ID=204

• Novus

Min son, 3 månader har nyss vart väldigt förkykd. Helammas...

• Gulletuss

AnnSophie:
    Vilket vansinnigt intressant inlägg! Jag måste lägga denna tråden bland mina favoriter, så jag kan kolla tillbaka här när amningshysterin stormar över mej!

Svar på tråden Amning och skydd mot förkylningar