• Anonym

Knivhugg i underlivet/analen?

Jag har sedan ett ex antal år sedan haft enorma smärtor i underlivet el analen. Det är en smärta som kommer då och då och jag kan inte riktigt avgöra exakt när den kommer, men har märkt att det ofta kan komma efter eller under sex. Smärtan är svårt att beskriva men den kommer strålar upp i underlivet och så jag ibland inte kan avgöra om det är vaginalt eller analt. Känslan är som om någon stack in en kniv i underlivet på mig.
    Om jag sätter mig på toaletten är smärtan som värst, jag kan absolut inte kissa eller bajsa för om jag försöker "släppa efter" strålar smärtan ut ännu mer. Därför känns det ibland som om den sitter båda vaginalt och analt. Det har hänt en del gånger när vi haft sex att jag inte fått avslutat och inte kunnat röra mig pga av smärtan. Då jag haft spiral misstänkte jag att det var den som var orsaken, men efter jag tog ut spiralen blev det inte bättre. Detta är inte en smärta som är varje dag, men ett par ggr per månad och det är olidligt. Är det någon som känner igen dessa symtom och vet vad det kan vara?
    Jag har varit hos gyn och dom har inte sett något fel, men skall gå iväg igen och be om att bli undersökt med ultraljud. Skulle bli JÄTTE glad om någon ville tipsa mig om vad detta kan vara

• Svar på tråden Knivhugg i underlivet/analen?
  • Anonym

Du kanske har något invändigt i analen? Typ som invändig hemmorojd?

• Anonym

Nej jag har redan varit iväg på en koloskopi där allt såg normalt ut, den enda man kunde se var att jag hade lite sprickor vid anal öppningen men absolut inget som skulle ge dessa symtom. Om jag klämmer på magen så känns smärtan vis äggstockarna,livmodern och mitten (över vagina berget) Konstiga är bara att om jag får gaser och håller tillbaka dom gör det också ont som knivar så detför blir smärtan åt båda hål, men jag misstänker ändå att det är i underlivet problmet sitter. Jag har en bakåtliggande livmoder som gör att jag har problem att ha sex ibland, men varöfr skulle den ge dessa knivhugg även dagen efter eller de dagar vi inte haft sex??

• Anonym (kanske)

Jag har liknande besvär, men har dock aldrig sökt vård för dom, men när "attackerna" kommer hugger det till runt analen en bit innifrån eller hur man ska förklara.
    Smärtan är jätteskarp och jag kan knappt röra mig när det händer men det varar enbart 20 sekunder kanske.

Jag har aldrig hört någon annan prata om dessa problemen och jag har heller aldrig pratat med nån om dom, men vem vet vi kanske har samma grej!

Detta har hållt på enda sedan jag var typ 13 eller nåt, är 24 nu.

• Anonym (M)

Har också samma problem, dock inte relaterat till sex eller att de håller i så länge, utan det bara hugger till i några sekunder och sedan är det borta. Har haft det i fler år.

• Anonym

Jag har haft ont på så sätt ni beskriver, sitter i ca 4timmar och jag har sökt hjälp när det var som värst. Till mig sa de att det är systor i/runt livmodern som spricker och då gör det så ont, men tydligen är det ofarligt.

• skriva

Jag har haft liknande problem men mer åt sidan till, i närheten av en äggstock. Smärthugg, liksom. Varje gång innan jag har varit på gång att åka utomlands på en längre semester har jag gått till doktorn för att envisas med att jag skulle bli undersökt, så att jag inte blir ordentligt sjuk med något egendomligt när jag befinner mig i ett annat land. Varenda gång har jag fått höra att jag inte har något fel. Det mest konkreta jag har fått höra har varit att jag antagligen har endometrios och kan få titthålsundersökning, vilket jag bestämt har sagt nej till eftersom jag vet hur man behandlar endometrios och ändå aldrig i livet skulle utsätta mig för den behandlingen.

Jag har varit öm på baksidan av livmodern vid många gynundersökningar och känner det som om jag har överkänsliga äggstockar. När jag var gravid hade jag hela tiden ont någonstans kring livmodern och det gjorde även ont på samma sida som jag får smärthuggen på. Efter graviditeten kom inte märthuggen tillbaka förrän det var dags för mensen att komma tillbaka. Då satte jag in en hormonspiral och sen dess har jag inte haft några hugg.

Flera BM har sagt att jag verkar extra smärtkänslig i underlivet men amn har alltså inte kunant hitta några fel. Jag verkar inte heller ha cystor så den bästa förklaringen i mitt fall tycks vara endometrios. Jag kan tillägga att jag i samband med mens har haft smärtor där ni andra beskriver det - någonstans runt analområdet/livmodern.

• Anonym

Usch vad läskigt! Min syster har haft allvarliga problem med cystor och även min mamma och mostrar har haft dessa problem, så nu fan får gyn ta och göra en ordentlig koll på mig nästa gång.

Min värk sitter inte heller i mer än några sekunder när den kommer, MEN den kan vara kvar länge under dagen och komma då och då vid vissa ställningar,böjningar eller spänningar jag gör. Värken är hemsk!!

Man kan jämföra smärtan med när man kan få kramp i "hjärtat" som man säger, när det sticker till så där kraftigt och man blir helt paralyserad. Det är en hemsk smärta,och jag tycker jag har det väldigt ofta. Har haft den vilande hela dagen idag och kommer fram lite då och då.

Nej imorgon blir det gyn!!

• josefsmamma

jag har också så någon gång ibland...
    fast det känns mer som att någon kör runt en kniv, sedan försvinner det lika snabbt som det kom igen.

Hoppas det inte är något allvarligt iaf

• Fru Pettersson

Jag har något liknande, min gyn sa att man kan få så vid ägglossning.

• Anonym

Hm för min del är det när som helst och inte bara vid ÄL , jobbigt är det i alla fall.Konstigt att så många verkar ha samma problem inte ingen vet vad det är.Det är ju trots allt inga små värkar...

Svar på tråden Knivhugg i underlivet/analen?