• Tre Söner

Glasögon med eller utan färgskiftning?

Ska i morgon beställa nya glasögon från internet. Kruxet är hurvida jag ska ha glasögon som blir mörkare av sig själva vid soljus. Nån som har någon erfarenhet av det?
    Är de mörkare när man är inne än vanliga glasögon?
    Ska man ha grå eller brun toning i så fall?(bågarna är bronzfärgade)
    Är det bättre att ha ett par vanliga och ett par solglasögon med styrka? Än ett par kombinerande?

Hjälp mig i denna djungeln!

• Svar på tråden Glasögon med eller utan färgskiftning?
  • Blå Flygare

Jag hade glasögon som blev mörkare för flera år sedan, men var inte nöjd med det. Skiftningen gick aldeleds för långsamt, så när man kom in såg man inget. Och jag hann alltid bli bländad när jag gick ut. Men som sagt; det var flera år sedan. Nu kanske de är bättre.

• thiasvovve

Har precis köpt nya glasögon utan,hade det tidigare men känns som det var för 10 år sedan det var modernt.
    Kommer nog att fixa ett par solglasögon med korregering av synfelet istället,hade ingen aning om att detta fanns.

• Linda1976

Hej!

Det beror på.... Det finns fotokromatiska som är det i hela materialet och det finns såna som har det som ytbeläggning.

Kvalitetsglas i dag är i princip helt vita inomhus, och ändrar färg snabbt. Nackdelen är att de blir mörka av uv-ljus, alltså även på vintern.

De blir inte mörka när du kör bil för då tar vindrutan uv-ljuset.

Idag finns det fotokromatiska även i plast, förr fanns det bara i mineral, och de var även lite tonade inomhus.

Ska du ha en brun båge, så välja bruna glas helt klart...

Sen skulle jag aldrig aldrig beställa på nätet, eftersom jag föredrar märkesglas och märkesbågar, men det är ju en annan sak.

A true lady never travels behind less than twelve cylinders.
  • Tre Söner

Tack för svaren.

Linda1976:
    "Sen skulle jag aldrig aldrig beställa på nätet, eftersom jag föredrar märkesglas och märkesbågar, men det är ju en annan sak."

Nej det skulle inte jag heller egentligen och har aldrig gjort förr men just nu har jag itne råd på annat vis och jag måste verkligen ha nya glasögon NU! Så jag anser inte att jag har så mycket till val just nu, och vem vet det kan i bästa fall bli en positiv överraskning! Tycker om bågarna jag hittat i alla fall...

Hur som helst så tar jag det säkra(re) före det osäkra och skippar fotokromatiska denna gången, har dessutom inte råd att ångra mig!

• thiasvovve

Jag tycker det är helt okej att köpa bågar på tex. Ebay,min fru köpte ett par Dior bågar för halva priset,men köpte glas som passade hennes synfel hos en optiker...Det skilljer ju faktiskt en hel del på glas som med linser för olika typer av synfel.

• Linda1976

va den äkta då?

• Linda1976

Vad kostade dem? *nyfiken*

• Linda1976

Tack för att du stillade min nyfikenhet

Svar på tråden Glasögon med eller utan färgskiftning?