• Celice

Försent att kastrera hunden?

Är det försent att kastrera hunden om den väl börjat markera? ALLTID hos min syster gör han det, har kommit på han flera gånger men han fattar inte vinken. Han har nyss fyllt 1 år o är en Cavalier..
    Någon som har erfarenhet av att kastrera?

Storken beräknas komma 070307
  • Svar på tråden Försent att kastrera hunden?
  • Hallonbåten

Tror inte att det är försent om han bara är 1 år. Hade en kille på 2,5 som jag knipsade för att han ville äta alla andra hanhundar. Det var på gränsen till sent sa de, men det hjälpte i alla fall.

• Celice

Vad är det för ras? vet att de är skillnad på små och storhundar...

• gemelli

Vi har kastrerat vår Jack Russel kille. Vi gjorde det vid 6 månaders ålder. Men jag tycker inte att 1 år låter försent...
    Till oss sa dom från 6 månader upp 1-1½ år.

• Hallonbåten

Det var en New Foundland. Men ring veterinären och fråga imorn, de vet ju bäst!

• Celice

Jag får nog göra det, för så här kan han inte hålla på. Vi ska ändå inte använda honom i avel och han blir väl inte mycket mindre Hund bara för att man kastrerar honom?
    Vad kostar det att kastrera en hund på 10kg, för de går väl efter stl?

• Vässan

Jag kastrerade min hanne för några månader en bara, o han fyllde sex år härom veckan! Det gick bra, han markerar knappt någonting längre ohar framförallt blivit lugnare...

• gemelli

Dom går efter kg, Sen är det nog ganska olika vart kan kastrerar sin hund.
    Men våran hund kostade 2700 kr om jag inte minns fel...

• Nenne 71

En fråga: Varför går dom efter kilo? Samma operation borde väl kosta lika mycket?!

• Celice

Olika mängd sömnmedel fick jag berättat för mig....

• Wildstar

Jag kastrerade min hane för ett år sedan då han var 1 år. han är ju en stor hund och de gick efter kilona han vägde då 42kg. Jag fick betala ca 3500kr. Det berode enbart på att sömnmedlet kostade efter hur mycket det gick åt.Där av kunnde priserna variera lite.

Min kille har blivit en lugnare och finare kille som det gå att lämna ensam en stund utan att han ylar och låter som en brunstig elefant.

Till mig sa de att var man osäker kunnde man börja med att prova kemisk kastrering.

• presens konjunktiv

Jag betalade ca 3500 för min åttakilos hane. Ni verkar ha kommit billigare undan.

• Visma

MIna föräldrar kastrerade sin hane när han var 6 år. Pga hans beteende vid löptider. Han blev som en ny hund. Kostade ungefär 3600 kr.

• kiron

Jag kastrerade min när han var 1 ½ år. Märkte skillnad direkt!
    Min hund har blivit helt kanon. Bryr sig bara om mig när vi tränar, tävlar.
    Det som jag kommer på som blev neg var pälsen, jisses vilken päls han fått. Men det är det värt!!!

• kiron

Vår kastration kostade 2200kr men det är snart 1½ år sen!!!

• Anna ML

Vi kastrerade vår snutt förra veckan, kostade femtusen men då pga att hans ena testikel låg i ljumsken, vilket var huvudskälet till kastreringen. (han väger 17 kilo)

• Celice

Ja de verkar ju gå på en hel del...men man verkar ju få tillbaka på det, om nu hunden blir "bättre" Tack för era svar!

• Liiii

När jag skulle kastrera min hanhund så sa de att de gör inte det innan de har blivit 1 år. När man ska kastrera så ska man kolla runt alla tar olika mycket. Att de tar betalt för kg har jag aldrig hört. Kastreringen för min hund kostade 1500 kr åkte till katrineholm och gjorde det. I Nyköping där jag bor skulle de ha 2500 kr.

Min hund är bordercollie/golden och väger 30 kg.

• Celice
    Liiii skrev 2007-02-12 15:10:28 följande:
    När jag skulle kastrera min hanhund så sa de att de gör inte det innan de har blivit 1 år. När man ska kastrera så ska man kolla runt alla tar olika mycket. Att de tar betalt för kg har jag aldrig hört. Kastreringen för min hund kostade 1500 kr åkte till katrineholm och gjorde det. I Nyköping där jag bor skulle de ha 2500 kr.Min hund är bordercollie/golden och väger 30 kg.
    Märkligt att de ska vara så olika, ska vaccinera honom på torsdag, kan ju passa på att fråga vad hon tar för att kastrera honom då...
  • Gnista

Numera säger de flesta veterinärer att både katter och hundar kan kasteras från sex månaders ålder. Förut ville man att de skulle vara äldre, och att tex honkatter skulle ha löpt en gång. Så är det inte nu.

• emmye

Det är absolut inte försent. Jag kasterade min lilla kille när han var 5år.

Svar på tråden Försent att kastrera hunden?