Är quinoa gott?
Har hört att det är nyttigt så jag är lite nyfiken på att prova det men vad är det egentligen och var kan jag köpa det? Finns det i de vanliga mataffärerna?
Har hört att det är nyttigt så jag är lite nyfiken på att prova det men vad är det egentligen och var kan jag köpa det? Finns det i de vanliga mataffärerna?
Jag tycker att sallad med quinoa var supergott-fick det hos en kompis som är lite viktväktare/lite intresserad av vegetariskt.
Ja, det var rätt gott. Det är ett frö och används som couscous/bulgur ungefär. Jag tycker att det har en lite kraftigare och örtigare smak än bulgur. Jag köpte på vanliga ica, om du inte hittar det bland ris etc så titta på hälsokosthyllan. Det är mycket riktigt nyttigt, innehåller mer protein, vitaminer och mineraler än ris/bulgur/couscous.
Det har en speciell smak, men bitterheten försvinner om man sköljer det i varmt vatten innan man kokar dem
Har även hört att man kan ha en buljongtärning i när man kokar dem, men har inte testat det själv.
För er som inte vet vad Quinoa är så är det en ört. Det ser nästan ut som små vallmofrön fast liiiite liiite större. När det kokas blir det små korn med en liten "svans" på. Liknar nästan groddar!
Vi här hemma älskar Quinoa! Men vi alla föredrar röd quinoa framför vit. Den röda är MYCKET godare och mer matig. Vi äter det flera gånger i vecka, med både kyckling- och fiskrätter. Tycker det passar till det mesta.
REKOMMENDERAS VARMT!!!
Fotografen:
jag har bara sett/ätit vit quinoa (som jag iofs gillar mycket), men nu blir jag ju så nyfiken på den röda. Var får du tag i den?
Fotografen: Hur tillagar ni den? Kokar "som vanligt" eller gör ni något mer? Är nyfiken!
Jättegott!=)
Hur uttalar ni quinoa?
Jag säger; Kwinoa
Men har hört många som säger KinOa (betonar o:et)
Hur säger ni?
Vi säger: KinOa
Vi har testat den röda och tyckte det var toppen! Men dyrt... Fast det kan kvitta, man fick mycket mat för pengarna. Kokte hela paketet, som skulle vara till 4 portioner, men tyckte det blev bra mycket mer än så! Så även om ett paket kostade relativt mycket så fick man mycket ut av det. Nästa gång gör jag bara halva paketet. Det blir över på det med, men det var lika gott de följande dagarna, bara att värma igen. Massa svammel!
Vet inte alls hur det egetligen ska uttalas men i TV-programmet "Du Är Vad Du Äter" uttalar dom det just "KinOa" och det är därifrån vi fått vårat uttal.
Fotografen - Ja det är nog därifårn min mamma också fått det
Det är bra många fler som säger KinOa än som jag som säger Kwinoa Bara jag och min syster vad jag vet faktiskt..