• alberta1

Mäta barn i England

Min flicka är drygt 4 månader och har aldrig blivit mätt, inte ens när hon föddes. Detta irriterar mig eftersom jag tycker att det inte bara är vikten som ger en ide om hur barnet växer och att allt är som det ska. Har frågat flera gånger om att få henne mätt men det ar inget som gors pa sjukhuset eller pa baby kliniken. Vi försöker mäta henne här hemma med måttband men det bllir ju inte så precist. Någon som vet om det finns någonstans man kan gå och få det gjort ordentligt? Nu när de har slopat näst intill alla kontroller (efter 8 veckors tror jag nästa är 4 års kontrollen!!) vill jag garna vara saker pa att allt ar ok. Bor i London.

• Svar på tråden Mäta barn i England
  • knuttan

Hej

Vi fick våran tös mätt när hon föddes (på queen charlotte) samt vid 6 v kontrollen, då av hennes GP. Nästa kontroll när de mäter är vid 8 månader enl vår lokala health visitor. Vi bor i Chiswick. Kanske har de olika rutiner på olika ställen men hon borde ju blivit mätt när hon föddes åtminstonde. Har du pratat med hennes GP?

Mvh Karin

• Sassafrass

Min healthvisitor mätte alltid om jag frågade när jag fick Becka vägd.

• lexa

Säg att du vill att dom mäter då brukar dom göra det.Så har jag gjort- Säger du inget mäter dom INTE. I sverige mäter dom även huvdets omfång varenda gång det gör dom ju aldrig här.
    När vi var hemma i sverige på BVC när vår tjej var mindre var dom oroliga över att hennes huvud eventuellt hade vuxit ihop för tidigt. Som tur var var så inte fallet. Men hur upptäcker som sådant här det kan man undra.

• alberta1

Jag har fragat bade healthvisitor och GP och de sa helt enkelt 'nej vi mater inte!' Ska till Sverige om nagra veckor - kanske kan jag ga till BVC och fa det gjort dar. Och det dar med att inte mata huvudomfang fattar jag inte heller! Har (Waltham Forest) har de slopat 8 manders kontrollen helt. Ar valdigt trott pa NHS...

• apelsin

Vi gick pa kontroll sa ofta jag ville. Min healthvisitor hade typ drop in varje torsdag och da vagdes lillan och mattes (om jag bad om det).

• Skybelle

Dar jag bor mater de ocksa pa 6 v kontrollen pa GP kliniken. Var healthvisitor har ocksa drop-in en gang i veckan dar man vager bebisarna och far rad osv, de kan nog mata ocksa om man ber dem att fa gora det.

Ring till sjukhuset istallet for din GP - de tillhor oftast 2 olika NHS delar (primary trust och nagot annat...) och kan kanske hjalpa dig.

Svar på tråden Mäta barn i England