• vadskajaghetadå

maÄr man dum om man är dålig på matte/tänka logiskt?

Ja altså det finns ju många som har svårt för matte men lättare för språk t. ex.
    är man korkad då?

Ja tycker att det borde finnas andra tester at mäta inteliens på än bara IQ-tester men det gör det kanske med.

eller t. ex mensa och IQ kanske enbart handlar om att man är bra på att tänka logiskt men ja vet att många klassar sig själva som allmänt smarta och det håller ja inte med om att många verkar vara.
    Många anser sig vara sig vara smarta för att dom är med i mensa men verkar sakna total social kompetens, känner även en del andra.

Missfärstå mig inte, inget fel på att vara smart i att tänka logiskt, klart man är smart då, och man är ju inte dum om man är sämre på språk, men jag oillar att det bara mäts på det viset.

För övrigt har jag inte gjort mensatestet så det hdnalr inte om att jag är bitter på att ja kuggade

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-12 01:01:18:

Jag är kass på både språk och mensa *lol*

• Svar på tråden maÄr man dum om man är dålig på matte/tänka logiskt?
  • pjuuh

Jag är inte riktigt förtjust i ordet dum och för att svara på frågan i rubriken så är svaret nej, definitivt. Man är inte dum för att man inte kan vare sig det ena eller det andra. Olika människor har olika begåvningar och/eller färdigheter. Somliga är oerhört medkännande och sympatiska. Vissa sitter och räknar på algoritmer som andra inte ens kan föreställa sig. Somliga är är bra på att sticka raggsockor och andra har fotografiskt minne. Men dum, nej jag tycker inte det ordet är korrekt i något fall egentligen. Begåvningshandikappad kan man vara på olika sätt, men man är inte dum för det.

• vadskajaghetadå

ja menar om man har lågt IQ, är man korkad då?

för man mäter ju det i intelligens.

• eisa

Usch sånt där är så dumt. Det finns ju flera olika intelligenser. Den logiska intelligensen säger inget om hur man klarar sig i samhället, kanske lite då.

• Olgas

Men det finns ju olika sätt att mäta IQ, tex EQ som mäter din emotionella intelligens.

Vi har gjort det till att man är smartare för man har högre IQ än andra. Egentligen borde man uttrycka det: Jag har hög förmåga att tänka logiskt/matematiskt.

• Olgas

"Men det finns ju olika sätt att mäta IQ"

Skulle vara:

Men det finns ju olika sätt att mäta intelligens...

• pjuuh

Om du har låg IQ så innebär det att du har svårare att lösa logiska problem än en som har hög IQ. Det är allt det betyder, inget mer.

• pjuuh

Och Olgas sammanfattade det också på ett bra sätt

• Beckah82

Jag är medlem i mensa och urkass på matematik och teknik och annat blaj men bra på språk och bild och lite kreativa saker.

När man tänker Mensa-IQ menar man förmågan att tänka logiskt men det är ju en pyttebit av människan.

man kan ju vara grymme begåvad inom andra saker:

Socialt, musikaliskt, konstnärligt, atletiskt osv osv. ALLA är ju bra på något. Alla har någon begåvning. Sjöälvklart säger det inte mycket att en person är intelligent. Märkligt att det blivit ett så stort ord i Sverige. det är ju ingenting och har inget med smarthet att göra.

...och inget med matematisk förmåga heller

♥ Beckah, mamma till Victor 980815 och Lilla Bus i magen -> 070706♥
  • Beckah82
    sannispannisen skrev 2007-02-12 01:14:00 följande:
    ja menar om man har lågt IQ, är man korkad då?för man mäter ju det i intelligens.
    Nej inte nödvändigtvis, precis som man inte alls behöver vara smart för att ha högt IQ.

Hög IQ = hög förmåga at tänka logiskt och lösa logiska problem. Något annat betyder det inte. man kan samtidigt vara en elak skitstövel utan allmänbildning, utan socialkompetens som inte ens kan koka tevatten utan att bränna vid det.
    ♥ Beckah, mamma till Victor 980815 och Lilla Bus i magen -> 070706♥
Svar på tråden maÄr man dum om man är dålig på matte/tänka logiskt?