• Helena78

Shetland Sheepdog

Vi har funderat på att köpa en Shetland Sheepdog(Sheltie)-valp & nu tänkte jag höra om nån här inne har haft en sån & har nån erfarenhet om hur dom är med barn mm. Är dom lättfostrade?
    Har läst en hel del i böcker men jag skulle vilja höra av personer som har haft en Sheltie hur rasen är & hur den är med barn (har en dotten på 5 år)!

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Shetland Sheepdog
  • LinaFalk

Har haft Sheltie i hela mitt liv, dock inte just nu. En mycket trevlig och behändig hund, väldigt lättlärd! Men den behöver också ett bra ledarskap, stimulans och promenader som alla andra hundar gör!

• lilyminna

Hej!

Jag ´har haft sheltie sen 1990 o de är underbara, går jättebra med barn o är väldgit lättfostrade.

Jag ska precis para min lilla bella o hoppas på valpar:D

fråga gärna mer om du vill veta nånting:D

• Missing Wolf

Shelties är trevliga små lurviga troll. De vill ha mycket stimulans och gillar att lära sig saker. De är gärna till lags (undrar alltid om de kan göra något mer för matte/husse) De är matglada, så de har lätt för att lägga på sig, man får vara försiktig, så att de inte blir överviktiga. I en lugn miljö är Sheltien en lugn hund, men den har tendenser att bli nervös. Vallhundar överlag har den tendensen, och Sheltien är en vallhund. Inga jaktlekar som att kasta boll, pinne rekommenderas, däremot är det suveränt att gömma godis till hunden, både inne och ute, bygga hinder och be den utföra det ena och det andra under lugna former, det mår den bra utav. Jag har själv en kille som nu är 7 år, har haft honom sedan han var 5 månader.

Ord ger livet meningar
  • Missing Wolf

Ett litet tillägg: Dessa hundar älskar Agility.

Ord ger livet meningar
  • lilyminna

måste bara tillägga: mina sheltisar har inte vart ett dugg nervösa utan väldigt lugna o fina trots ett hem med 2 småbarn:D

• Jennnyn

Mina föräldrar har en Sheltie. En helt underbar liten hund som älskar att vara med. Han anpassar sig till alla miljöer, bara han får vara med där det händer saker Han, liksom många andra shelties, har en tendens att vara lite skällig ibland och blir lätt lite väl uppjagad vid lek! Mamma har tränat en del agility med honom och det har funkat jättebra, han älskar det! Jag har bara positiva saker att säga om honom, alla som träffar honom älskar honom för att han är så personlig! Shelties brukar vara bra att anpassa sig till sin miljö, så det går säkert bra med er 5-åring! Lycka till

• Helena78

Tack för alla svar! Agility har jag tänkt träna med den, det är ju träning både för mig & hunden ! Kram kram

• skvimpen

Den enda upplevelsen jag har av sådana hundar är att de skäller som dårar på alla de inte känner.

• LinaFalk

skvimpen: Då kan du inte träffat många shelties....

• skvimpen

LinaFalk; Jag har kanske bara träffat riktigt tråkiga hundar som hade taskiga personligheter-andra hundar av samma ras är kanske trevligare.

• AnnaFreja

Vi var väldigt noga med att vår sheltie inte får skälla redan från början, och hon är inte alls särskilt skällig nu. Jag tror det kan vara svårare med skälligheten om de är två eller fler shelties tillsammans.

Jag tycker att sheltiesarna är mycket lättuppfostrade och behändiga och passar bra som första hund.

• Minjisen

Jag har också en sheltie.. Dom är hur goa och rar som helst. Sen beror det ju på hur man uppfostrar dom. Annars är dom väääldigt lättlärda och tillgivna.
    Har en tendens att bli lite skälliga ibland, men har jag "forskat" rätt så har de använts som både vallhundar och vakthundar förr i tiden.

• Ellieott

hade en shelite från det att jag föddes tills jag var 10. Fungeradejättebra, och vi blev så småningom 4 barn.... mycket bra med barn!

• Helena78

Supertack för alla svar! Mycket att tänka på...

Svar på tråden Shetland Sheepdog