• Anonym (ensam mamm)

Ensamståendes ekonomi!!

Ni som är ensamstående eller har varit, har ni lust att svara på en enkät? Det verkar som att jag snart är ensamstående med ett barn och jag är nyfiken på hur ni klarar er...

1. Antal barn?
    2. Inkomst efter skatt/månad. Spalta gärna upp vad som är lön, barnbidrag, om ni har bostadsbidrag osv.
    3. Boendekostnad? Hyra, el osv.
    4. Vad har ni för övriga räkningar och hur mycket är de på? Typ fackavgift, telefon osv.
    5. Sparar ni något, hur mycket i så fall?
    6. Känner ni att ni har råd att unna er något extra ibland?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Ensamståendes ekonomi!!
  • Anonym (enastående)

1. Jag har en dotter

2, Lön ca 20.000 - underhåll 1.273 - barnbidrag 1.050,- = ca 22.323,-
    tjänar för mycket för bostadsbidrag

3. Bor i en 4:a hyra 5.211,- el ca 500,-  parkering 300,- lån 1.500,- = 7.511,-

4, Bredband/Tv/Telefoni (genom samma bolag) ca 700,-/månad dagis ca 500,-/månad Tv licencen ca 400,-/kvartal Bensin ca 600,-/månad Försäkringar Bilen/hem/min dotter ca 900,-/månad - detta är dom fasta utgifterna. = 2.900,- (ca)

5. Jag sparar 500,- i fonder till min dotter, 500,- i pensionsspar till mig själv 200,- i fonder till min gudson, försöker sätta av 2000,-/månad till resor 2000,-/månad i "reparationsfond" Bufferten får 1.500,- /månaden. = 6.700,-

Mat - ca 2.000,-/månad

6.Ja jag skulle säga att vi unnar oss något lite då och då, mest reser vi, upptäcker saker.

• ingensignatur

1. Antal barn?
    2 st. en 2åring en 4månaders

2. Inkomst efter skatt/månad. Spalta gärna upp vad som är lön, barnbidrag, om ni har bostadsbidrag osv.
    1273 underhållsstöd
    1273 undehållsstöd
    1050 barnbidrag
    1050 barnbidrag
    100 flerbarnstilläg
    3000 bbostadsbidrag
    ca 4000 föräldrapenning¨
    ca1000 soc

hyra 5405
    el ca 400

4. Vad har ni för övriga räkningar och hur mycket är de på? Typ fackavgift, telefon osv.
    dagis 330
    telefon/bredband/tv ca 1000 - 1500
    andra räkningar ca 1000

inte ett skit... pengarna e alltid slut innan månaden e de... :(
    jag unnar mej ganska mycket, sål'nge de finns mat å kläder så måste juh jag få må bra å då måste jag unna mej nåt sp, jag mår bra av.. kanske inte nåt dyrt men tex en pizza eller en liten godispåse till helgen eller så... ibland kan man handla kläder på rea.. =)

• idiblon

1. Antal barn?

1

CSN-bidrag, ca 7700:-/mån. Barnbidrag 950:-, bostadsbidrag 1900:-.

Hyra 4100:-, el ca 500:-/mån.

Bredband 350:-/mån, försäkring ca 100:-/mån.

Nej, helt omöjligt.

Det beror på hur man ser det. Vi kan gå till badhuset någon gång, käka pizza någon gång och sådant, men inget shoppande eller resande.

• Anonym

1. Antal barn? 0

Pluggar just nu utan studielån med sparade pengar men tidigare såg det ut som följer:
    25000 före skatt. Inga bidrag.

Hyra (lån och avgift till förening) 2600
    El 150 kr/mån
    Gas 100 kr/mån

Bredband 399 kr/mån
    Facket 400 kr/mån
    Telefon 200 kr/mån
    Mobil 250 kr/mån
    Försäkringar 150 kr/mån

5. Sparar ni något, hur mycket i så fall? Sparade allt som fanns kvar på kontot när nästa lön kommer. Mellan 2000-50000 kronor

6. Känner ni att ni har råd att unna er något extra ibland? Ja, men jag lever ändå sparsamt. Lider inte av det.

• lillymore

1. Antal barn?
    1 st

lön ca 10000.
    barnbidrag 950kr
    underhåll 1173kr
    bostadsbidrag 1300kr

Hyra 5600kr

• lillymore

1. Antal barn?
    1 st

lön ca 10000.
    barnbidrag 950kr
    underhåll 1173kr
    bostadsbidrag 1300kr

Hyra 5600kr
    el ca 800kr
    tele och internet ca 600kr

facket 650kr
    lån ca 3000kr
    nej
    sällan...

• Anonym (M)

1. Antal barn? 1
    2. Inkomst efter skatt/månad. Spalta gärna upp vad som är lön, barnbidrag, om ni har bostadsbidrag osv.  15 000 kr
    3. Boendekostnad? Hyra, el osv.  5400 kr inkl parkering
    4. Vad har ni för övriga räkningar och hur mycket är de på? Typ fackavgift, telefon osv. Bredband, telefon, förskoleavgift, försäkringar, csn. Ca 1200 kr
    5. Sparar ni något, hur mycket i så fall? 500-1000 kr/mån.  Har redan ganska stort sparkapital.
    6. Känner ni att ni har råd att unna er något extra ibland?  Ja, alltid i princip!

• ingensignatur

inte för att va pjoskig men är inte barnbidraget 1050 i hela sverige?

• idiblon

ingensignatur: Jo, men de kan dra in på det så att det blir mindre om man har en skuld till fk.

• ingensignatur

hmm.. ok.. hade jag ingen aning om...
    tack =)

• Anonym (M)

En del föräldrar delar ju upp barnbidraget mellan sig också

• Anonym (SG)

1. Antal barn? svar: 1
    2. Inkomst efter skatt/månad. Spalta gärna upp vad som är lön, barnbidrag, om ni har bostadsbidrag osv. svar: studiebidrag 1050, barnbidrag 1050, underhåll 1200, bostadsbidrag 2100. summa: 5400
    3. Boendekostnad? svar: Hyra, el osv. Bor i en tvåa för 4200. Där går bostadsbidraget, sen betalar mamma och pappa resten på 2100 + el runt tusenlappen i kvartalet.
    4. Vad har ni för övriga räkningar och hur mycket är de på? Typ fackavgift, telefon osv. Svensk radiotjänst, telefon, mobil, internet, försäkring på lillen. allt går på ca 1300/månad.
    5. Sparar ni något, hur mycket i så fall? Inte ett öre, men ska börja om jag får extrajobb, då ska det sparas ca 200/månad till lillens sparkonto.
    6. Känner ni att ni har råd att unna er något extra ibland? Aldrig, minns inte ens när jag köpte nya kläder senast. Fast desto roligare blir julafton och födelsedagar!

• kjempejente

1. Antal barn?
    Ja 2 tonårssöner på halvtid

Ca 13500 kr + ett barnbidrag

5000 kr i amortering och lån på huset + uppvärmning.

Ca 1500-3000 i månaden. lite olika

Pensionspar 200kr, samt det som blir över efter att allt är betalt.

6. Känner ni att ni har råd att unna er något extra ibland
    Jodå men alltid med dåligt samvete

• Anonym

1. Antal barn?4
    2. Inkomst efter skatt/månad. Spalta gärna upp vad som är lön, barnbidrag, om ni har bostadsbidrag osv. lever enbart på bb underhåll och bostadsbidrag som e samanlagt ca :12000krper mån
    3. Boendekostnad? Hyra, el osv. kallhyra 4900kr+ el ca 1500kr i månaden
    4. Vad har ni för övriga räkningar och hur mycket är de på? Typ fackavgift, telefon osv.ca 1500kr
    5. Sparar ni något, hur mycket i så fall? till barnen 50kr asså 200kr/mån
    6. Känner ni att ni har råd att unna er något extra ibland? nej

• Anonym (nyfiken)

Bara en fråga: Får man flerbarnstillägg om man har två barn (inlägg 2)

• ingensignatur

jag får 100 lr extra för at jaghar två.. ==)

• Anonym (singelmor)

Singel med ett barn

När jag jobbade 75 proc fick jag med lön, underhållsbidrag, barnbidrag och bost.bidrag ut ca:
    15000 i månaden

HYra 4800 Kr (bb = 800kr/mån)

Övriga räkningar mellan 4-5000 till varje månad.

Kvar efter det att räkningarna betalats ungefär 6000 Kr

När jag jobbar heltid får jag ut 18000 kr/mån
    Räkningarna blir ngt högre (högre dagisavgift
    , inget bost.bidrag)

Kvar när alla räkningar betalats 8-9000 kr/mån

• Anonym (StudentMom)

1. 1 barn, 18 månader

2. Inkomst:12655kr
    Csn:7732kr,
    Barnbidrag:1050kr,
    Bostadsbidrag 2600kr,
    Underhållsstöd: 1273kr.

3. Hyra:5779kr, el varannan månad ca 700kr

4. Övriga räkningar: telefon,bredband m.m. = 1500kr (+ Försäkring till sonen varje halvår 620kr, min försäkring 120kr/månad.)

5. Sparar noll kronor/månad

6. Jag unnar både mig och pojken saker, även fast jag kanske borde låta bli. Men man lär ju köpa kläder och lite onödiga, roliga saker ibland. Ser först till att handla massor med mat och blöjor så att man inte står där utan det nödvändiga.

• Anonym

1. Ett barn flicka 5 år!

2. Inkomst Csn 9400:- barnbidrag 1050:- underhåll 1273:- bostadsbidrag 2600:-
    Extraarbete 3000:-
    Totalt INKOMSTER 17.323

3. Hyra 7000:- Dagis 200:- försäkring 200:- lån 1300:- bredband 550:- El 500:- telefon, fast 300:- Mobil 300:- Barnförsäkring 150:- Simskola 100:- mat 3000:- Busskort 500:- tv & radio 200:-

TOTALT 14300 utgifter per månad!

4. Har precis börjat arbeta extra och det är meningen att dom 3000:- extra ska sparas varje månad. Det går ihop men jag får också en del hjälp av mina föräldrar som kläder till min dotter och en slant här och där..*ler*. Antar att dom vill hjälpa till då jag studerar..

• Anonym

1. Antal barn?

1 dotter på 3,5 år

CSN-bidrag, ca 7700:-/mån.
    Bostadsbidrag, 2600:-/mån
    Underhåll, 1273 kr
    Barnbidrag, 1050 kr

Hyra, 6300 kr/mån
    El, 400 kr/mån
    Internet,mobil mm, 1000kr/mån
    försäkringar, 200 kr/mån
    Tv avgift, 165 kr/mån
    + allt annat kul som ska dyka upp..lite tandläkare o skit

se ovan

Sparade ca 600 kr/mån förr i olika fonder, men nu sparar jag väll en 200 kr/mån om jag kan.

Väldigt sällan...de räcker med att försöka planera mat pengar o sånt he he, osså kläder till lillan. Men rea är bra! Skrattande Sen pluggar jag ju för att sedan kunna tjäna stoooora pengar Räcka ut tungan

Svar på tråden Ensamståendes ekonomi!!