• K C J

Min 10-mån spottar bara ut maten!

Vet inte vad jag ska ta mig till! Hon spottar bara ut maten. Hennes aptit har verkligen gått i vågor men jag tyckte det blev bra för ett tag sen. Men nu spottar hon bara ut igen. Ger jag henne dessertpure så äter hon, men matpure spottas bara ut.... Vad ska jag göra? Hon måste ju äta!

Tacksam för tips!

• Svar på tråden Min 10-mån spottar bara ut maten!
  • Danna80

Vad händer om du låter henne ta maten själv?? Alltså koka makaroner så att hon får sitta och plocka i sig själv?? Jag ger Albin koktamakaroner med kycklingpuré eller spaghetti som han får äta själv...

• Tösagumman

Min son slutade äta barnmatsburkarna när han var 8 månader, tyckte (antar jag iaf) att de smakade "för lite". Så om du bara ger burkmat är mitt tips att prova laga "egen" mat till din dotter ist. Omelett, potatismos och likn. är lättuggat t ex.
    Lycka till!

• MamaMuu

Min son är likadan ibland och har vart det ända sen han var 6 månader. Ibland vägrar han bara helt enkelt. Dom på bvc säger att det kan hända när dom går igenom en utvecklingsfas, när dom växer mycket eller lär sig nya saker. Inget att oroa sig för förän barnet tappar i vikt. Jag förstår att det är frustrerande men rätt som det e så äter hon igen ska du se :)

• Änglatuss

Min 10½månaders dotter är likadan.
    Men när hon får äta själv blir hon nöjd, sen har jag märkt att hon gärna vill ha lite och bita i, bara pure spottar hon ut medans makaroner, ris och små potatisbitar äter hon.

Brukar göra köttbullar själv och hon äter hur många som helst!

• K C J

Tack för alla svar.

Änglatuss; bitar fungerar sämre här... brukar vara lättare om jag mixar maten...

Hon kanske äter sämre nu för att hon är lite förkyld och inte tycker att maten smakar. Så känner man ju själv också....

• Änglatuss

KCJ
    jo förkylning kan ställa till det

• AnnCatrin

En här med samma problem men min dotter är 9½ månad. Vi har kört med bara välling fram till nu för det har varit helt omöjligt att få i henne något annat.
    Idag gick det ganska bra med gröt men det är ju i princip samma sak som välling...

Hon sitter gärna och pillar i sig makaroner eller brödbitar men det är inte så att hon äter sig mätt på det. Har provat både smaklösa- och smakrikapuréer men inget faller henne i smaken. Om det är bitar i purén ser det ut som att hon sätter dem i halsen...

Hon gapar fruktansvärt lite och när skeden nuddar läpparna stänger hon munnen så när man trycker in den i munnen far allt av skeden *suck*

Ska prova att hon får hålla skeden själv

• K C J

AnnCatrin;

Min dotter kniper också igen munnen... men ger jag henne dessertpure eller gröt (den på burk) gapas det stort. I bland "lurar" jag henne och ger lite av varje. Men det fattar hon efter ett tag... Hon är inte dum inte... Nu fick jag lov att ge henne en flaska välling för vi ska gå ner på stan och hon måste ju ha nåt i magen...

• Blivande Bullmamma

Hejsan!
    Min dotter fräser ut mat som jag ger henne. Banan som hon älskar i vanliga fall kommer ut igen. Jag tror att om hon inte är så jättehungrig när hon får tex mellis så vill hon busa lite.....och allt hamnar på bordet och i haklappen igen... Hon är en liten busig själ!

• AnnCatrin

K C J:

Min tjej är så lustig. Om jag busar med henne så gapar hon stort och skrattar men så fort jag då passar på och närmar mig med skeden så stänger hon igen så hon bara gapar ½ cm. Det syns att hon väntar på att skeden ska komma och att det är hennes "nu ska jag äta mat- gap" Spelar ingen roll om det är mat, gröt eller dessert på skeden...

• Wagram

Har gar det ocksa bra om min son (17 manader) far ata sjalv. Nar jag matar spottas det ut allt som oftast, men mat som han sjalv plockar i sig svaljer han.

• mujk

Min 10-månaders går också bara med på att äta själv. Men problemet är ju att hon inte får i sig så mycket, hon kan inte rimligen bli mätt. Jag ammar fortfarande, men vill trappa ner snart. Men orolig att hon då inte ska få i sig nåt eftersom hon vägrar både gröt o välling... tips?

Svar på tråden Min 10-mån spottar bara ut maten!