• SYLO

*HSG för de som undrar är hysterosalpingografi,

HSG för de som undrar är hysterosalpingografi, röntgenundersökning av insidan av äggledarna och livmoderhålan.

Hur var det för er när ni gjorde det?
    Vart gjorde ni det?
    Nån som gjort det på Sofiahemmet?
    Varför fick ni göra det (bara för missfallen) eller fanns det misstanke om annat?
    Hur lång tid tog det?

• Svar på tråden *HSG för de som undrar är hysterosalpingografi,
  • SYLO

Ingen som gjort det? Konstigt eftersom det är något som ska kollas upp...

Utredning av upprepade missfall (grundutredning)
    Läkarbesök med detaljerad anamnes
    Ultraljud x 2 (follikelfas och lutealfas)
    Hysteroskopi (polyper, adherenser)

Laboratorieanalyser:
    LH, FSH, Prolaktin
    Progesteron mittlutealfas
    TSH, T4
    ACA (cardiolipinantikroppar - autoimmun sjukdom)
    LAC (lupusantikoagulans - autoimmun sjukdom)
    APTT, trombocyter
    Spermaanalys (spec morfologi)
    Kromosomanalys båda partners (translokation, inversion)

• Jennie med ie

Jag gjorde inte röntgen men däremot special-UL där de sprutade in koksaltlösning som kontrastmedel i livmodern och sedan undersökte med UL. Tror de kallade det hydrosonografi då istället. De kollade bl a om där fanns skiljeväggar eller knutor som kan hindra ett embryo/foster från att utvecklas och växa. Undersökningen gjordes just beroende på de upprepade missfallen, svårt att _bli_ gravid hade jag vid det laget inte hunnit få än......

• Kuben

När görs allt detta?

jag fick vad jag tror var en "grundutredning" efter mitt 3:e mf. Alla tester såg bra ut enligt läkaren.

Efter mitt 4:e mf så sades det att det enda som kunde göras var att ställa mig på progesteron så fort som en ny grav konstaterades: "Välkommen tillbaka när du är gravid igen..:" sa läkaren per telefon. Fick alltså veta att det inte fanns något mer att göra. *suck*

Vad rekommenderar du mig att göra nu, kloka Sylo?!? Några förslag?
    kram

• Jennie med ie

Jag gjorde den efter att jag fått tjata mig till en utrdning efter mitt 3:e missfall, fick tjata för att det "bara" var det andra med min make. Det första var med en annan.

Sen efter missfall 4 bytte jag läkare till en privat sådan och då ville han göra några tester som den tidigare läkaren inte gjort, bl a spermaprover för att se eventuella bakterieinfektioner. Han tyckte det var mycket märkligt att det inte redan gjorts.

Känner du att din läkare inte gör tillräckligt så BYT!

• SYLO

Kuben- progesteron kan ju funka men det är ju inte säkert jag maialr länken med denna skrivelse till dig ta med den till läkare. Det finns en massa blodprov man kan ta vid misstanke om missfall...jag har listan hemma kan även skicka den till dig....

Att du kallar mig klok blir jag rörd över jag blir generad...Kram

• Kuben

Jo, jag ska till en ny läkare på fredag... men det är så svårt att stå på sig när man inte vet vad man kan begära - det är ju inte lätt att veta vad man kan ha för fel och vad man kan testa.

Skulle behöva en "checklista" över potentiella problem och tester.... Skulle vi kunna göra en sådan?

• SYLO

Självklart jag börjar med det idag nu strax

• Kuben
    Strålande!

Jag ska till läkaren på fredag och då är det ju bra att ha så mycket kött på benen som möjligt!

Kramisar!
Svar på tråden *HSG för de som undrar är hysterosalpingografi,