• Snowgirl

Min vän har fått cancer......

Har precis fått reda på att en rätt så nära vän har fått bröstcancer .
    Har försökt att få tag på henne via telefon, men det var ingen hemma. Tänkte försöka ta kontakt med henne så fort som möjligt, så att hon vet att jag finns här för henne och att jag ställer upp för henne och stöttar henne, om hon känner att hon vill ha stöd och att hon orkar.
    Saken är den att hon fick sitt cancerbesked precis innan jul, och att hon har op bort sitt ena bröst, och att hon nu väntar på svar om cancern har spridit sig eller ej.
    Så eftersom hon har valt att inte berätta något, så känns det som om man tränger sig på en aning.
    Hur hade ni gjort, hade ni tagit kontakt och försökt att stötta henne eller hade ni sett det som att eftersom hon har valt att inte berätta så hade ni låtit det vara?
    Och vad säger man egentligen? Varför blir det alltid så när man kommer i en sådann här situation, att man inte vet riktigt vad man ska säga, och att man är rädd att säga eller göra fel? Eller spelar det ingen roll, huvudsaken är kanske inte exakt vad man säger, utan bara man visar att man finns där, eller?

• Svar på tråden Min vän har fått cancer......
  • Snowgirl

35 klick, och inga kommentarer?

• Carbonara

Usch va tråkigt Det är en fasansfull sjukdom det där.

Tycker du gjort helt rätt som försökt få tag på henne.
    Får du inte tag på henne och kan prata med henne så skicka ett kort.
    Tycker det är bättre att säga lite än för mycket... Låt henne börja prata om hon känner att hon behöver det. Du behöver bara visa att du finns där och att du tänker på henne.

• karpa77

Jag tror att det är okey att visa att man tänker på personen, men får du inte tag på henne och kan prata med henne så skriv ett brev el. likn. Jag tror ändå att man uppskattar sånt när man har hamnat i en sån livskris och vet att ens vänner finns kvar.

• nelina

Jag tycker absolut att du ska försöka ta kontakt med henne på något sätt, endera ringa eller skicka brev eller kanske blommor? Min mamma fick cancer i höstas och hon säger att hon märkt vilka hennes riktiga vänner var, de allra flesta hörde av sig till henne på något sätt men ett par som hon trodde var ganska nära vänner har fortfarande inte hört av sig till henne.
    Jag tror inte att du behöver säga så mycket egentligen, mer bara visa att du bryr dig!

• Det ljuva livet

Klart att du ska försöka få tag i henne. Skriv ett kort, skicka blommor eller lämna hembakta kakor med ett kort utanför hennes dörr och låt henne få veta att hon finns i dina tankar.
    Gör det klart för henne att du finns där för henne när helst hon behöver dig, vill och orkar. Orkar hon inte så ska hon iaf veta att du bryr dig.

• Sussi N

Du kommer inte tränga dig på, utan det kommer nu eller senare uppskattas att du visat att du bryr dig och att du finns till hands, på hennes villkor såklart...
    Skriv ett brev och tala om det för henne, så känns det inte så pressande som om du ringer eller går och hälsar på.

• Snowgirl

Så nu har jag haft ett långt samtal med henne, och bjudit över henne och hennes familj på lite mat och vin i nästa vecka, ska bli skönt att få träffa henne.

• Sussi N

Jättebra intiativ, tycker jag

• Carbonara

Säkert skönt för henne också
    Kan tänka att man uppskattar sånt när man hamnar i en kris. Du verkar vara en fin vän.

• Mandarinmamma

Visa att du finns och vågar bry dig. Var den vanliga kompisen att kunna skratta och prata vardagliga saker med, och visa samtidigt att du inte rädd för att prata om/lyssna på det som känns jobbigt. Små, små gester för att visa att man inte sviker betyder SÅ mycket för den som blir sjuk!
    Lycka till!

• L jung

Hejsan,
    Jättetråkigt att höra att din vän fått bröstcancer.  Jag kan bara berätta från egna erfarenheter hur jag har gjort.... 

Min barndomsvän fick cancer våren '05.  Vi hade då inte pratat på cirka 2 år, eftersom vi bor 60mil ifrån varann nu.  Hon blev så glad när jag och andra barndomsvänner hörde av oss till henne och stöttade henne den tiden som hon gick igenom att ta bort bröstet, och sen väntan på resultat om det spridit sig. Hon behövde oss, och vi fanns där hela tiden för henne.  Hon sa att det kändes skönt att det gamla gänget från skolåren stöttade henne, och det betydde så mycket.  Ibland behövde hon gråta ut, ibland bara prata om allt o inget precis som om hon inte hade cancer.  Tyvärr spred sig hennes cancer och hon avled bara 5 månader efter första upptäckten......
    Vi fanns där in i det sista, och det var hon tacksam för..... visst, jag grät mängder när hon inte såg mig... och det var väldigt obehagligt känsla att veta att hon hade den hemskaste sjukdomen cancer... men vi var alla starka för henne när vi var med henne.

Ta kontakt med din vän.... visa att du stöttar!
    Det värsta du kan göra är att du ger henne känslan av 'att man går över till andra sidan gatan för att undvika henne'.  Visa henne närhet istället....

Lycka till, och hoppas hon klarar sig!!

• Lindek

Jag hörde nåt bra på Oprah (fan, kvinnan är ju ett geni!). Det var om en just liknande situation som din där en kvinna var sjuk i cancer och hennes vänninor beklagade sig över att de aldrig lyckades säga de "rätta" orden till henne. Men den sjuka kvinnan sade att jag "visste att de ville väl och att det dem ville säga var goda ord men pga nervositet blev det annat som kom ut."
    Jag tror att man hjälper till stort bara genom att finnas där och lyssna. Skicka kort, ett sms och besök på sjukhuset.
    En av mina allra närmsta vänner blev min vän på "riktigt" när hon fick cancer, vi kom varandra så mycket närmre. Jag vet faktiskt inte vad jag hade gjort utan henne idag, hon känner till många av mina hemligheter!
    Lycka till och låt dig inte bli skrämd, ni kommer bägge starkare ur det!

Svar på tråden Min vän har fått cancer......