• Vårkänslor

Skalat äpple.. Förvaring?

Jaa.. Så som rubriken lyder.. Jag har skalat ett äpple och använde halva... Hur gör jag för att det ska hålla sig till ikväll?.. Går det? Ungefär 6 timmar kanske??

• Svar på tråden Skalat äpple.. Förvaring?
  • kramelikram

Lägg det i vatten eller en lufttät påse. Det är syret som gör det brunt.

• ebben

det blir ju brunt av luften! men skär bara bort det sen.ett tunt lager.Är ju inget FEL på äpplet för det.

• ebben

i vatten kanske funkar! i en lufttät påse tvivlar jag på......blir den verkligen HELT lufttät?

• Lisa 74

Vad ska du ha det till? Om det inte gör något att det blir brunt kan du ju bara lägga det i en plastpåse. Annars lägg det i vatten med lite citron eller askorbinsyra så håller färgen.

• ebben

smartast är ju att bara skala den halva man äter direkt! o skala resten sen.......

• Vårkänslor

Jo ja insåg inte hur stort äpplet var förrens jag hade rivit halva som ja slängde ner i min lillkilles gröt.. Han ska ha gröt igen ikväll innan han somnar så då tänkte att ja kunde spara den eftersom ja inte har några äpplen kvar..

• kramelikram

Påse går. Men man får suga ut luften ur påsen innan man knyter igen den.

• Lisa 74

ska du riva det gör det ju inget om det är lite missfärgat, då kan du ju bara stoppa det i en påse.

• ebben

nä,till barnen ger jag missfärgade äpplen! de hinner ju ändå bli bruna så fort man rivit de! o barnen ser ju inte det o bryr sig inte ens......

• Vårkänslor

Tack så mycket för alla svar!..

• oOMayaOo

För att förindra oxidation kan du stryka syra på snittytan på äpplet, t.ex citron. Men det är som sagt bara att skära av den dåliga delen och äta resten om det redan blivit brunt.

Svar på tråden Skalat äpple.. Förvaring?