• Benganfans

kan man göra något bra osjälviskt?

Kan man göra något snällt mot någon annan och vara osjälviskt? jag tror inte man kan göra det för man får alltid ut något som gör en själv nöjd. så som att hjälper jag någon så blir den glad och då mår jag bättre vad tycker/tror ni andra här?

• Svar på tråden kan man göra något bra osjälviskt?
  • Helmi77

Håller helt med! Allt vi människor gör är för att få någon vinnning själv. Vi kanske inte alltid tror det men så är det garanterat. Enda undantagsfallet är nog en mamma som verkligen skulle göra ALLT för sitt barn.

• Benganfans

Jo men då blir barnen glada och hon mår bra för att hennes barn är glada=)

• Helmi77

Men tänk dig följande scenario; Ett barn håller på att drunkna eller dö i en annan tragisk olycka. Mamman kastar sig helt osjälviskt rakt i döden utan tänka sig för. Tror att många mammor skulle göra det. Och det är ju inte för att må bra själv eftersom man inte hinner tänka efter liksom....

• Morrigan

Helmi77:
    Men vad är mammans bakomliggande tanke till det hela?
    En mamma vill ju knappast förlora sitt barn.
    Sen finns ju möjligheten att det handlar om instinkt att rädda sin avkomma men jag skulle nog hävda att det är själviskt det också.
    Fast då pratar vi ju om på ett omedvetet plan.

• Benganfans

Nej men i efterhand så känner hon sig glad för att inte barnet drunknade

• FrökenFreja

Jag och min sambo diskuterade detta när vi skaffade fadderbarn. Vi vill göra något bra för någon annan - men visst handlar det också om sitt eget dåliga samvete..
    Men då sa jag till min sambo: Strunt samma! Vårt fadderbarn vet väl inte varför vi ger pengar, så länge det hjälper henne!

Så frågan är om: Gör det egentligen något om en Bra handling är något självisk? Det gör ju inte själva handlingen sämre i sig!

• Morrigan

Rockergirl:
    Naturligtvis ska man inte sluta utföra goda handlingar.

• Benganfans

Det påstår jag inte. men har haft diskutionen på jobbet och ville veta vad andra tycker.

• appapp2

Goda gärningar är inget nollsummespel, genom att sträva efter att vara klok/god och på så sätt glädja andra kommer du glädja dig själv och totalsumman av glädje ökar.
    En gärning som glädjer någon men medvetet skadar en annan är inte god.

• Santos v2

Ibland kan man göra god gärningar utan att veta om det. T.ex om jag tappar min halsduk utanför Konsum. 10 min senare hittar en uteliggare den som har letat efter en varm halsduk hela vintern.. God gärning som absolut inte gynnar mig ett skit, då jag inte vet att den gick till nytta.

Jag försöker inte tänka i dom banorna alls. Ger jag 30-40 till vår lokala uteliggare så svider det till lite i min annars tomma skrammelbyxa, dock vet jag att han blir glad och köper kaffe och mackor för pengarna. Mig gör det sådär gott, skönt att han får mat eftersom bara 1 av 20 ger honom något att äta eller nån krona som skramlar i fickan. På så sätt gör det mig kanske lite mer glad, att jag vet att jag är bättre än alla dessa 20 som bara kollar ned på honom, eller inte ens slänger ett öga på honom..

Han är ingen knarkare, han ser inte ut som en knarkare/alkis. Han är en gubbe som det gått snett för i skallen men som inte hittar hem till "vården".. Supersnäll, tror ingen klassar honom som alkis/knarkare och inte ger pengar av den anledningen!

Svar på tråden kan man göra något bra osjälviskt?