• Sussipussi

Rosiga kinder - kyla eller matallergi?

Min 7-månaders bebis har så rosiga/röda kinder. Lite prickar också på hakan. Har försökt lista ut om det är en reaktion på fruktpuré eller inte. Ibland händer det ingenting efter 2 dagar med päron, och ibland blir det jätterött. Jättejobbigt! Nu efter mycket prövandemhit och dit kom jag på tanken att det kan vara kylan. Jag använder locobase repair på kinderna, men det hjälper inte.

Vad tror ni? Hur yttrar sig matallergi?

• Svar på tråden Rosiga kinder - kyla eller matallergi?
  • puffipuff

min Casper är 11 månader och kan också vara jätte rosig. han blir det om han lekt mycket, varit ute eller druckit för lite

• WimsA

Vide har också blivit det nu, rödblossig, och jätte torr, tror det är vädret! Sitter mkt i vagnen och det blåser kallt osv.

_ComBo_
  • taco

Förkylning, min lilla tjej blir rödblommig när hon blir sjuk.

• lovely 2B a mum

Tror att det är kylan, ju kallare desto värre, framförallt vid minusgrader. Jag använder Weledas babycreme, funkar bra. Har även testat Weledas zinkpasta (för blöjexsem m.m.) och den var oxå bra.

• Sussipussi

har du krämen på kvällen eller innan ni går ut?

Någon som vet hur matallergier yttar sig?

• Sprall78

Man ska inte stryka på någon kräm i ansiktet innan man går ut i kyla! Stryk på det när ni kommer in då du veta att ni ska vara inne ett bra tag och innan läggdags!

• guldplutt

tror också det är kylan, verkar som att de flesta bebbar blir röda om kinderna nu. försök att inte använda vatten i ansiktet precis innan ni ska ut, o inte heller vattenbaserade krämer. en läkare tipsade mig om att använda försvarets hudsalva, så det brukar jag göra när vi ska gå ut. på kvällen innan hon ska sova använder jag en annan kräm, tex decubal.

• lovely 2B a mum

Generellt sett är det bättre att stryka på creme flera timmar innan man går ut eller direkt efter att man har kommit in.

Har dock för mig att Weleda (jag vet, det låter som att jag får provision av dem) har en "väder och vind-salva" som man jag tror att man kan stryka på på när man går ut, är inte helt säker men kolla i på paketet eller fråga personalen i hälsokostbutiken.

Jag brukar även smörja in min tjej med ett tjockt lager innan jag lägger henne för natten.

Svar på tråden Rosiga kinder - kyla eller matallergi?