• Bonanza

Om jag vill fritera fetaost...?

Jag blev helt plötsligt sjukt sugen på fetaost! Och gärna friterad, då den blir så mjuk och god då. Men jag har ingen frityrsmet hemma, kan man göra på något annat sätt?

Jag har en skiva smördeg, men smördeg kan man väl inte fritera? Ägg har jag, ifall man kan göra så på något sätt?

Eller har ni något gott recept på tillagad fetaost som inte innebär fritering? Jag vill bara äta själva osten och den ska vara varm.

Kom igen, hjälp mig!

• Svar på tråden Om jag vill fritera fetaost...?
  • häxvrål

Borde man inte kunna panera den..i tex ägg sedan ströbröd och sedan steka?

Jag har dessutom för mig att jag har ätit fetaost som var stekt, utan fritering alltså. Och det fungerade, den höll ihop trots att den var stekt..men man får nog steka den fort

• AnneSophie

Tillverka din egen frityrsmet då...?

1 1/4 cups flour
    1 teaspoon baking powder
    1/2 teaspoon salt
    1 egg
    1 cup milk
    1/4 cup oil (inte olivolja)

Vispa tills jämn.

Om man väntar tillräckligt länge så får allt en mening.
  • jenjen

Du behöver ingen frityrsmet, vänd osten i lite mjöl och stek i olja. Supergott!

• Isolde

Smula fetaosten, blanda t.ex. med lite tomat och kanske någon krydda som oregano eller basilika, slå in härligheten i smördegen och skjuts in i ugnen! Det finns säkert recept i kokböcker och på nätet på smördegspiroger, där kan man se hur många grader och hur länge som funkar.

Dina feministmuffins på nätet: www.familjeliv.se/Forum-11-256/m15384327.html
Svar på tråden Om jag vill fritera fetaost...?