Under graviditeten tänkte vi en hel del på det. Det var så tvära kast: först gravid, sedan tro att man fått missfall, sedan var allt OK och det var TVÅ, sedan var den ena död... Samtidigt hade vi liksom med oss redan från då i v 7-8 att det liksom kunde hända - det kändes lite som en försäkring: att de var två ökade chansen för att i alla fall en skulle överleva. (Just eftersom jag hade haft missfall tidigare.) Men det fanns liksom med där, eftersom vi ju hade hunnit ställa in oss på tvillingar och fundera på praktiska saker etc.
Sedan var det nog trots allt en liten lättnad, när han väl var född. Han var en ganska krävande bebis, och jag orkade knappt med en - hur skulle jag orkat med två? Men visst finns undran där: var han extra närhetstörstande just för att han förlorat någon redan i magen? Även om det var så tidigt?
Sedan har det väl egentligen inte varit något vi funderat så hemskt mycket på. Mer att jag ibland funderar på hur det blir nästa gång, när vi tids nog skaffar nästa barn. Blir det tvillingar då?
Och så har jag väl funderat på om det vara likadant när mamma var gravid med mig. För hon hade också en del blödningar. Hade jag också en tvilling? Men det är ju rena spekulationer. Du vet, man funderar
Nupå sistone har sonen börjat intressera sig för det här med bebisar i magen och hur de hamnar där och så. (Kanske för att han kommer att få en ny kusin - eller helt enkelt för att han funderar på en massa saker och försöker få ihop världen.) Och i den vevan, när vi pratat om bebisar i magen, så har jag nämnt att en del bebisar dör redan i mammans mage. Och att ibland är det två bebisar samtidigt i mammans mage, och då kallas det tvillingar. Och att när han låg i min mage, så var de från början två stycken, men att den ena dog. Så jag har försökt att berätta utan att göra en stor sak av det. Det är ju inget konstigt eller märkvärdigt - och samtidigt är det ju det
Häromdagen ritade han en stor gravidmage, med liksom två delar. Den nedre deln var där han låfg, och den övre delen var den döda tvillingen. Så han har tagit till sig det och vet om det, och pratar om det någon gång ibland.
Och tja, det var väl ungefär vad jag ville uppnå. Att han ska veta det - det är ju ändå en del av hans "historia". Men att det inte är någon stor grej.
(Jag har alltid uppskattat att mamma berättat för mig att jag kunde haft äldre syskon - hon hade ett missfall före mig och gjorde en abort p.g.a. att hon fick röda hund. Jag vet inte när hon berättade det för mig; det måste varit tidigt, för det hör till sånt jag "alltid" vetat. och det har liksom känts rätt.)