• Sabineb

Barnhem i Sverige???

Är det någon som jobbar på barnhem här i Sverige???
    Vet du/Ni vart de finns?
    Hur söker man jobb där??
    Hur kan man hitta sidor om det på nätet????

Tacksam för all information!!!!

• Svar på tråden Barnhem i Sverige???
  • skvimpen

Jag tror inte att dte finns regelrätta barnhem i Sverige längre, man jobbade för att ta bort dom och barn som inte kan bo hemma har man typ jourfamiljer till istället så vitt jag vet.

• Sabineb

Tack för svar!!!
    Menar barnhem för barn utan vårdnadshavare. Jourhem är det ett hem där man får avlastning som föräldrar?? Hur adopteras barn från Sverige annars???
    Finns det numer "bara" familjer som tar hand om oönskade barn???

• eya

Det kallas inte barnhem längre men det finns utredningshem och institutioner för barn som är omhändertagna både ensamplacerade och placerade tillsammans med sina föräldrar. För att jobba där bör du vara utbildad socialpedagog eller socionom.

• Jenny1

Vad jag förstår är jourhem, en familj som tar emot barn i väntan på fosterhemsplacering. Barnen kan alltså komma mitt i natten...
    Har hört att ca 20 barn/år adopteras bort i Sverige.

• klurifax

Det är ytterst sällsynt at barn adopteras utanför famijen. "Oönskade" barn placeras främst i jourhem (i väntan på familjehem), samma sak gäller omhändertagna barn.

• K L A R A

Det finns ett barnhem som fortfarande kallar sig barnhem, så att säga. Enebacken i Malmö, googla det så kommer du till deras hemsida om du är intresserad.

• Sabineb

Tack alla för svar!!!

Då är det bara att börja plugga då sen ska jag köpa ett STORT hus där jag skall ha en hel hord med barn som ska få massor av kärlek.
    ÅÅÅÅ det är stora drömmen!!!

Tack igen!!!

• Kofttanten

Tror inte det rör sig om horder med barn. MAn försöker väl placera dem i så familjelika konstellationer som möjligt.

• Sabineb

Oknyttet: Nä men jag skulle vilja ta hand om massor av barn som behöver kärlek det va så jag menade. Självklart får man inte ta hand om fler barn än vad man klarar av. Det va bara lite överdrivet.

• LilaStar

frälsningsarmen här i jkpg har ngt som kallas för vårsol där det bor föräldrarlösa barn. om det kallas för barnhem eller inte det har jag ingen aning om.
    men där bor barn som av olika anledningar.

Svar på tråden Barnhem i Sverige???