Vad kan man göra med grytbitar?
Tips på vad jag kan göra med grytbitar? Funderar på om man kan göra något med dom i ugnen?
Tips på vad jag kan göra med grytbitar? Funderar på om man kan göra något med dom i ugnen?
ingen?
Finns ju massor av goda gryt recept.. sök på nätet och du kommer hitta jätte mycket
Gryta! Fast koka den i typ 2 timmar så bitarna blir bra!
Köttgryta 4-6 port
ca600 g köttbitar
1 lök
2 morötter
1 grönsaksbuljong
olja/matfett
soya
paprikapulver
vitlökspeppar(kockens) - gillar du inte vitlök ta pepparkvarnen
vitpeppar (malen)
redning
Ta fram din järngryta. Torka av köttbitarna med papper. Hacka löken och skiva morötterna.
Sätt plattan på 6:an, och när oljan/fettet är varmt, dra ned till 4:an. Lägg i köttbitarna och bryn dem. Rör med träsleven hela tiden.
När köttbitarna är brynta; i med lök, morötter och buljong samt kryddorna. I med vatten så det täcker köttet. Sätt plattan på 1:an, så att det puttrar lite. Låt stå 1 1/2 timme.
Rör om lite då och då så det inte bränner fast, måste hela tiden vara vätska i. Locket måste vara tätt slutet.
Just innan servering;mjölredning. Ev mer soya så den får mer färg.
Servera med ris och grönsaker och sallad
Grytbitar i ugnen??? Nja, skulle tipsa om en gryta med lök, paprika, morot, bacon eller någon stark kryddkorv, buljong, kanske tomatpuré, salt och vitpeppar. Gillar man lagerblad går det säkert oxå jättebra. Eller rött vin. Låt hela grytan småkoka/sjuda minst 1 timme, gärna längre. Är det kött du har köpt i affärn som "grytbitar" brukar det vara lite "sämre" kvalitet på köttet och då behövs den långa koktiden.
Gulasch kanske?
Har inget recept här, men lätt att Goohgla fram.
Du kan finstrimla dom och ha i en wok också.
Eller kanske en currygryta?
fläskgrytbitar
Antingen en wok med paprika och champinjoner och en sås på lite chilisås
eller så en gryta med champinjoner och cremefraiche med smak, senap och örter, till det spagetti
Det blev biff stroganoff, mums
Biffstroganoff, mums. Tack för tipset. Det blir det nog i helgen känner jag ...
Min mor gör en jättegod gryta och där kan man använda grytbitar. Hon steker först köttet, saltar, pepprar, häller på vatten och kalvbuljong och så får det koka i några timmar. Häller ev ner morotsbitar en stund innan det kokat klart. Och ibland tärnat äpple. Sen reder hon av med maizena redning för mörka såser, ev mer buljong, ev lite soja och ibland en skvätt grädde. Gott blir det =)
Vi brukar lägga dem i Schlemmern tillsammans med lite rotsaker, majs, paprika och annat gott vi kan hitta på - in i ugnen i drygt en timme - ut och fyll på med tomat och ev. andra grönsaker - in igen i tio minuter och sedan servera med kokt potatis eller ev. ris. Mumsigt och inte särskilt mycket jobb.
hade hoppat på dom,,,,grytbitar e de sämsta kött man kan köpa om man vill ha gryta..köp typ högrev elelr nåt liknande,,,färdiga grytbitar är ju värre än tuggummi...testa högrev så får ni se på mört fint kött i grytan!!! bara ett tips.