Anonym (Förtvivlad)
Du skrev ovan:
Det känns inte som om vårt problem är lika allvarligt som det du var med om. Jag tror inte att han är "alkoholist" i ordets rätta bemärkelse. Jag vet att detta säkert låter som bortförklaringar men huvudsaken är väl att vi reder ut de problem vi har.
Vad är ALKOHOLIST För dig??
Just ordet Alkoholist har jag aldrig gillat... jag ser inte heller min fd man som alkoholist, för det ordet får mig att tänka på dessa som vi ser sittandes på parkbänkar osv...
Min fd sköter sitt jobb, dricker ganska sällan, och inte heller jättemycket alltid...
Men med min erfarenhet av allt jag läst och studerat genom åren och genom alla jag pratat med beroende som medberoende så har jag insett att han har ALKOHOLPROBLEM... för att hans drickande ger konsekvenser...
Konsekvenser i form av att vi runt omkring honom mår dåligt pga hans sätt att reagera på alkohol... Hade vi inte reagerat på hans drickande så hade där inte varit några problem/konsekvenser och därmed hade han inte haft alkoholproblem...
'
Jag hoppas verkligen för din skull att ni kommer att lyckas denna gång!
Jag känner igen mig i det du skriver, och jag känner igen ditt hopp och din vilja att allt ska bli bra!!! Jag har själv varit där!!!
Jag håller tillfullo med Caroline här ovan, att detta med Antabus inte är en lösning för framtiden! Utan bara en tillfällig lösning, jag har en annan nära som gått på Antabus och i början hjälpte det, men nu dricker han sig full trots antabus i kroppen.... för kroppen vänjer sig vid detta och tappar till slut sin starka verkan...
Du skrev själv:
Detta är ju inte första gången det händer och jag har hotat att lämna honom flera gånger. Det vill jag inte, men jag orkar snart inte mer. Han förstör ju mitt liv också! När jag f
örsöker prata med honom om vad som är fel, hur han tänker/känner osv. så kan han inte svara. Han säger bara att han mår så dåligt.
Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Det känns som om jag har försökt allt, jag har ömsom hotat och skällt, ömsom tröstat och lyssnat. Uppenbarligen behöver han hjälp men jag kan inte hjälpa honom mer. Vad ska jag göra?
Som jag sa tidigare, att hota funkar inte!!! Och du ska inte hota med något du inte är redo att stå för!!! Det är min egna, och många andras erfarenhet! Det är det mest dumma man kan göra!
Självklart vill han sluta, självklart vill han av hela sitt hjärta klara detta själv! Men det är inte han själv som bestämmer i detta fallet! Det är hans begär, och hans begär är starkare än hans vilja! TYVÄRR!!!
Det är inte kul att tala om alla mörka baksidor och antagligen "förstöra ditt hopp framåt", men om du tycker att hans drickande är ett problem och om du mår dåligt psykiskt av det så är det ett jättestort problem och jag hoppas verkligen inte att du låter det gå för långt!!!
Som det gjorde i mitt fall, och även för Carolines pappas sambo...
Och även jag jämför spriten/alkoholen/drogen vid en älskarinna... som buffar sig in emellan förhållanden, och som är så många gånger svårare att gå vidare från än vad det skulle vara med en som var där rent sexuellt... om du förstår vad jag menar!
Inne på Alltförföräldrars sida finns ett snack för medberoende och beroende som jag läst massor på och blivit visare och sett att alla familjer med en aktiv alkoholberoende funkar likadant... att alla vi medberoende beteer oss lika...
kika in där!
alltforforaldrar.se gå till känsliga snack under själsligt... missbruk och föräldraskap
Annars tycker jag att du verkligen ska läsa boken ANHÖRIG som även Caroline tipsade om! Den tog hårt på mig, och först då insåg jag massor och mycket klarnade! Jag hade tidigare förnekat problemet och inte insett hur pass det var! Jag tyckte jag var överkänslig, att jag överreagerade, att det nog egentligen inte var något problem, att varje gång han slutade dricka så var det för evigt och vi skulle fixa detta osv...
En annan bok som är lite svårare att läsa, men med mkt nyttig info är Tommy Hellstens: Flodhästen i vardagsrummet...
Att leva med en med alkoholproblem vare sig det är ens partner, pappa, mamma, syskon osv... fungerar likadant för oss alla... vi reagerar lika, vi är medberoende och det är samma sjukdom vad vi än har för relation till den beroende...
Tänker på dig, och jag hoppas återigen att du inte tar illa upp vid det jag skrivit till dig igen!!! Men jag vill inte låta andra få upptäcka allt den jobbiga och tunga väg som jag och många andra... Jag vill väcka tankar och känslor som får dig och andra att söka hjälp i tid, så att ni kan rädda ert förhållande i tid! Innan det är försent!
För det är inte bara din kille som behöver hjälp, det är även du, du behöver lika mycket stöd och hjälp som han!!!
Al-Anon kan vara till hjälp, jag trivdes aldrig där, men det kanske är något för dig! Jag fann istället stöd på nätet, pratade med nyktra beroende och andra medberoende...
Kram å lycka till!!!
finns här om du vill bolla vidare om du känner att det behövs!
Kram