• qbtq

Hur ska en bra amningskudde vara?

Väntar första barnet som har beräknad ankomst 19 mars och fick en chock när jag var på babyland i helgen för att titta på amningskuddar (kommer troligen köpa en begagnad men ville se och klämma lite på butikens exemplar först). Jag trodde inte att det fanns så många olika innehåll; saccosäck, skumgummi (kändes stenhård), bomull, uppblåsbart etc.
    Hur ska en bra amningskudde vara? Jag föll för den med saccosäck-innehåll då den formade sig efter mig och det blivande barnet.
    Men vad är egentligen tanken med amningskudden? Att barnet ska läggas på den och hållas upp av kudden och min arm eller att den ska vara ett stöd för mina armar när jag håller barnet? Ursäkta en kanske korkad fråga men jag stod helt förvirrad på Babyland och kliade mig i huvudet. Kan någon reda upp begreppet åt mig och gärna dela med er vilken typ av amningskudde ni använt?

• Svar på tråden Hur ska en bra amningskudde vara?
  • Mamma Till Leon

Jag har köpt en amningskudde och det ärnog det enda inköp jag ångrar.

Var saccosäck innehåll i den.

Min fina lilla Leon
  • missteddy

den får inte vara förmjuk den ska nästan vara lite hårdare för den som jag hade var jättemjuk ( hade med kulor) så jag fick knyta en snodd i ena änden för att få bästa stödet

• tisteln

Visserligen inte aktuellt för mig, men ...undras hur våra föräldrar gjorde....

• qbtq

tisteln: hur klarade man sig utan internet förr? Människan blir lat av naturen och vänjer sig med de bekvämligheter som erbjuds. Men frågan var inte "att ha amningskudde eller inte" utan "om jag vill ha det, vilken ska jag välja?"

• Saja75

Jag använder den till att lägga barnet på i min famn så han kommer högre upp o jag kan sitta rak i ryggen! Saccosäcktypen gillar jag o den ska vara hård o gärna stor.

• Mamma och Mor

Jag tror personligen att amningskuddarna med "saccosäck-kulor" är bättre, då den är stadigare och lättare att forma.
    För mig var amningskudden det mest onödiga inköp jag gjort. Ger inte någon bekväm amningsställning, så den står oanvänd i ett hörn och jag använder en vanlig kudde istället. Den var helt enkelt alldeles för hög för att passa - barnet kommer för högt upp hur jag än försöker knåda till den....

• Pumpkin79

Jag har en modell mindre med saccosäckskulor. I början hade jag vanlig kudde och det funkade finfint men när hon blev lite tyngre fick jag ont i axlarna och började använda a -kudden. Bra att man kan forma efter barnet, vill man ha högre kudde är det bara att hälla kulorna i en ände och vika in den tomma delen. Nu har jag båda händerna fria när jag ammar! (bra när man sitter på Fl :)

• Ragnar

Jag tror att det är en smaksak hur man vill ha amningskudden. Det är nog därför det finns så många olika. Vi har använt våra jätte mycket, inte bara vid amningen. Jag sydde en och köpte två.
    I början tyckte jag att en stor var bäst. Men efter några månader var barnet så stort att det hamnade för högt upp, då var en mindre bättre. Jag vill inte de för hårda och inte för mjuka. För hårda går inte att forma och de som är för lösa håller inte den formen man ha lagt dem i utan flyter ut.
    Jag ammade dygnet runt första 3 månderna och amningskudden underlättade mycket. Det hade gått lika bra med kuddar fast det är lite mer jobb att flytta runt flera kuddar än en. Jag tror inte heller att jag fått till det att kunna amma och äta på samma gång om jag inte haft amningskudden.

Svar på tråden Hur ska en bra amningskudde vara?